Elektrisch rijden betekent: laden. De prijsverschillen voor elektrisch laden zijn enorm. Dat hebben we bij onze E-xpeditie.nl Mobiliteitstest weer eens ervaren. The New Motion bracht ons bijvoorbeeld maar liefst € 25,- in rekening voor nog geen 17 kWh. Oftewel € 1,50 per kWh. Voor wie dat niets zegt: voor diezelfde kWh betaal je thuis ongeveer € 0,22. Schrikken dus. Hoe kan dit? We zochten het voor je uit.

Gratis laden

Allereerst namen we contact op met The New Motion (TNM). We vulden onze vraag in op het contactformulier op hun website. Binnen een dag werden we teruggebeld door een vriendelijke medewerker.  Hij vroeg of we de tarieven bij het snellaadstation hadden gezien. Nee, dat hadden we niet. We vonden er wel heel veel reclame voor Travelcard. Leaserijders die een Travelcard hebben, kunnen gratis laden bij Mr. Green.

Wij hebben die dus niet. De TNM-medewerker vroeg of we dan hun app gebruikten. Jawel, maar daar hadden we eerlijk gezegd de tarieven niet op gecontroleerd. We moesten immers stroom, en een beetje snel, want we waren bezig aan de E-xpeditie.nl Mobiliteitstest!

Uitleg klopt niet

Exploitant Allego berekent volgens TNM € 0,50 per minuut. Dat doen ze om te voorkomen dat mensen nodeloos de laadpaal bezet houden. Klinkt heel plausibel, maar als we naar de factuur kijken, klopt dat niet. We hebben anderhalf uur (plus een paar loze minuten) voor de paal gestaan, dus dat zou betekenen dat we € 45,- af hadden moeten tikken.

Twee keer de pisang

Met deze manier van berekenen voelen we ons twee keer de pisang. We testten destijds de Mercedes B. Dat is een auto die niet kan snelladen en dus véél langer voor de laadpaal staat. Als je hier een half uur zou snelladen, met 50 kW per uur (maximum vermogen van deze laadpaal), zou je dus 25 kWh moeten inkopen voor € 15. Ofwel € 0,60 per kWh. Fors minder dan de € 1,50 die wij af moesten tikken, maar nog steeds een veelvoud van wat de stroom thuis kost.

Wat berekenen anderen?

Via de app van de TNM vroegen we een lijst met snelladers (meer dan 40 kW). We zagen drie soorten tarieven: onbekend, € 0,30 per minuut en € 0,50 per minuut. Enkele laadstations met het tarief van € 0,30 per minuut blijken ook beheerd door Mister Green, samen met Allego. Op de site van Mister Green konden wij geen tarieven vinden voor hun snellaadstations. Wèl een link naar het netwerk van de superchargers van Tesla (waar Tesla-rijders gratis kunnen laden). Niet echt verhelderend.

De Mercedes B-klasse had volgens dit tarief 90 maal € 0,30 dus € 27,- af moeten rekenen. Dat komt nagenoeg overeen met de € 25,42.

Kan het anders?

We verdiepten ons in het tariefsysteem van de grootste aanbieder van snelladers: Fastned. Die kent vier abonnementsvormen:

Abonnement

Maandelijks

Per kWh

Basic

€ 0

€ 0,79

Standard

€ 12

€ 0,35

Power

€ 24

€ 0,19

Unlimited

€ 99

€ 0,00

 

Zo’n prijstabel is weliswaar overzichtelijk, maar wat betekent dit in de praktijk? We rekenden het voor u uit:

Aannames

We zijn uitgegaan van een verbruik van 200 Wh per kilometer voor de elektrische auto en een verbruik van 1 op 15 voor zijn benzinebroer. Als literprijs gingen we uit van € 1,40.Wat zien we?

Het standaardabonnement van Fastned kun je beter alleen nemen als het niet anders kan. We hebben dan ook nogal wat opmerkingen van Teslarijders over de kWh-prijs van Fastned gehoord, waarvan ‘schandalig’ nog mild is. Als je echter elke maand 140 kilometer bij Fastned laadt (28 kWh, dus nog niet de helft van een Tesla-batterij) dan is het Standard-abonnement al voordeliger. Vanaf 500 kilometer per maand is elektrisch rijden goedkoper dan benzine. Onze tip: kies abonnement Power. Vanaf 2.000 km per maand is Unlimited het interessantst voor je.

Rookgordijn opgelost?

Sommige aanbieders rekenen opstartkosten (dat was met de Mercedes B ook heel ongelukkig uitgepakt. Want als je tijdens het opladen iets uit de auto wilt halen kun je een nieuwe laadsessie beginnen), anderen rekenen per minuut en weer anderen per kWh. En dan zijn er nog laadpalen waar je gratis en voor niets terecht kunt.

Onze leus is dat elektrisch rijden slim rijden is. Het rijdt niet alleen heel erg comfortabel maar wie slim laadt kan ook nog eens flink wat kosten besparen (bijtelling en energiekosten). Zo leveren we toch allemaal graag een bijdrage aan een schoner milieu?

Headerfoto: Frits Coers

 

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen