In Japan zijn er meer laadpalen zijn dan tankstations. Hoe zit dat in Nederland? We kunnen kort zijn: in Nederland zijn 5 er keer zoveel laadpalen als tankstations. In Nederland zijn er 2.800 bemande en 1.400 onbemande tankstations (bron: Rabobank Cijfers & Trends). Het aantal laadpalen bedraagt: 21.000 (Bron: RVO). De vraag is: is dat genoeg?  

Nederlanders leggen jaarlijks zo’n 90 miljard kilometers af met 8 miljoen auto’s (bron: Rabobank Cijfers & Trends). Om een indruk te geven, dat is gemiddeld slechts 30,8 kilometer per auto per dagBij een gemiddelde rijsnelheid van 60 km/h gebruiken we onze auto’s gemiddeld een half uur per dag. Ofwel: ze staan 23,5 uur per dag stil! Uitgaand van een gemiddeld verbruik van 225 Wh/km is er een jaarlijkse behoefte aan 20,25 TWh (2,0 1010 kWh).  Omgerekend naar de 21.000 laadpalen die er nu zijn, zou elke laadpaal jaarlijks 1 MWh moeten leveren. 

21.000 Superchargers is genoeg 

We pakken onze rekenmachine er nog even bij. Een Tesla Model S85 kan in 40 minuten tot 80% (van 85kWh) worden volgeladen bij een Supercharger. Als de Supercharger continu bezet zou zijn, kunnen er per laadpaal 36 auto’s worden volgeladen. Elke Supercharger levert dan: 

0,8 * 85 kWh * 36 auto’s per dag * 365 dagen = 0,9 Mwh per jaar 

Onze conclusie: met 21.000 Superchargers in Nederland komen we een heel eind. 

Terug naar de realiteit 

We rijden gemiddeld 31 km per dag. Vervolgens staan we 23,5 uur stil. Om die 31 kilometer af te leggen hebben we gemiddeld 7 kWh nodig. Als je die in 23,5 uur kunt laden, moet er per uur 300 Watt door de stekker heen. Dat kan met een gewoon stopcontact.  

Als je nu eens je auto aan elke lantaarnpaal kon opladen? Hoe simpel zou dat zijn? 

Video: de berekening nogmaals uitgelegd.

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen