Sinds een paar jaar kunnen elektrische rijders voor het opladen van hun EV ook terecht bij de hotels van Van der Valk. Project & Support Manager Mirjam Bosch van De Cantharel, de vestiging van Van der Valk langs de A1 bij Apeldoorn, vertelt  dat daar momenteel tien plaatsen voor beschikbaar zijn. “We bieden sinds een paar jaar twee snelladers aan met een laadpassysteem, maar intussen beschikken we over nog eens acht extra oplaadpunten waar elektrische rijders bij ons ook gratis kunnen opladen.” 

“Wij bieden oplaadpunten voor elektrische voertuigen aan als één van de speerpunten in ons MVO-beleid. Als hotelketen zijn we sinds drie jaar in de hoogste klasse gecertificeerd door Green Key; dat is dé MVO-organisatie voor de hotellerie- en recreatiebranche. Daarmee laten we zien dat we optimaal voldoen aan de strenge eisen die in het kader van maatschappelijk verantwoord ondernemen aan ons worden gesteld.”

Hoe voldoen jullie aan die MVO-eisen?

“Als organisatie vinden we de duurzaamheid van onze bedrijfsvoering belangrijk. Bijvoorbeeld als het gaat om belangrijke aspecten zoals inkoopbeleid en afvalscheiding doen we veel. Tegelijkertijd hechten we er ook waarde aan om verantwoord ondernemerschap te vertalen in concrete diensten die we onze gasten kunnen aanbieden. Oplaadpunten voor elektrische mobiliteit horen daar gewoon bij.”

Welke oplaadfaciliteiten bieden jullie momenteel?

“Onze gasten kunnen kiezen. Aanvankelijk hadden we alleen betaalde snelladers die werken met een laadpassysteem. Dat was een project van de totale Van der Valk-organisatie in samenwerking met de ANWB en Greenflux. Die twee snelladers hebben we nog steeds. Daarnaast hebben we sinds november 2015 nog eens acht oplaadpunten die we onze klanten gratis kunnen aanbieden. Die hebben we als ‘lokaal’ project samen met Chargepoint hier uit Apeldoorn gerealiseerd.”

Jullie bieden het opladen dus kostenloos aan?

“Ja. Dat is een service die onze gasten erg waarderen, en die tegelijkertijd ook voor onszelf positieve effecten heeft. Elektrische rijders laden gratis op en wij kunnen ons nog eens extra profileren als aantrekkelijke horecalocatie voor de zakelijke markt. Zakelijke klanten spreken bij ons af voor meetings of doen bij het opladen even een kop koffie of een broodje. Ze combineren opladen met een bijeenkomst of met een korte pauze.”

Jullie hebben geen merkgerelateerde ‘supercharger’?

“Wij hebben er bewust voor gekozen om dat niet te doen. We willen oplaadmogelijkheden bieden voor de brede groep van elektrische rijders; niet voor één merk. Als hotelketen hebben we de faciliteiten om een netwerk te vormen met een brede, landelijke dekking. Dan moeten we juist voor die brede groep interessant blijven.” 

Hoe is de bezetting over het algemeen?

“Wij zijn erg tevreden. We zien dat de plaatsen op werkdagen meestal bezet zijn. De elektrische rijders die bij ons opladen komen vooral uit de zakelijke markt. Onder particulieren is het elektrische rijden kennelijk nog steeds minder geadopteerd. We zien in elk geval dat de bezetting van onze oplaadpunten in het weekeinde aanzienlijk minder is. Door de week is het druk, en zijn de oplaadparkeerplaatsen precies voor de deur erg populair. Op onze social media-kanalen zeggen mensen nog weleens voor de grap ‘Ik neem een verlengsnoer mee en doe net of mijn auto elektrisch is. Lekker parkeren voor de deur’.”

Hoe zie je het aantal oplaadpunten in de toekomst?

“Wij staan er uiteraard positief tegenover, maar het zal altijd een afweging blijven. Hoeveel parkeerruimte voor auto’s op fossiele brandstoffen offeren we op om er oplaadpunten van te maken? Het zal afhangen van de groei in het aantal elektrische auto’s. Als hotelorganisatie bepalen we het beleid niet; we maken uiteraard de keuzes die het beste aansluiten bij de eisen en wensen van onze gasten.”

Foto: Peter Vos, FoxHusky

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen