Opel steelt met de nieuwe Ampera-E de show tijdens eén van 's werelds grootste autoshows, de ‘Mondial de l’Automobile’ die tot 16 oktober plaats heeft in Parijs. E-xpeditie was vrijdag op de persdag en onderzocht het elektrische nieuws. Er is veel EV-nieuws. Heel veel EV-nieuws.

Opel Ampera-E op de Mondial de l'Automobile Paris 2016

Opel Ampera-E

Als er aan Opel nog een spruitjeslucht kleeft, dan lost die komend jaar wel op. De Ampera-E kent verbluffende prestaties! Je ziet het er aan de buitenkant niet af, maar qua binnenruimte vergelijkbaar met de Opel Meriva (een kleine MPV). Iemand van 1.92 m kan achter zichzelf zitten, zoals dat zo mooi heet.

De specs: de Ampera-E heeft een officiële range van 500 kilometer. Wij vermoeden dan dat de ‘real world’- range tussen de 350 en 400 kilometer ligt. Uit de gesprekken met Opel leiden wij af dat 400 kilometer zeker haalbaar is. Over het opladen zegt Opel dat je 150 kilometer in een half uur bijlaadt. Dat zou betekenen dat de auto 1,5 uur aan de snellader moet hangen voor een volgende rit van 400 kilometers.

Opel wil alleen kwijt dat dat de nieuwe auto begin 2017 op de markt komt. Over de prijzen zwijgen ze.  Wij gokken dat de prijs begint bij € 30.000.

Wij interviewden in Parijs dr. Ralf Hanappel, de manager Elektrification Europe van Opel. Binnenkort publiceren we zijn visie.

Renault TreZor op de Mondial de l'Automobile Paris 2016

Renault TreZor

Ook de TreZor mocht zich op grote belangstelling verheugen. Het is een werkelijk heel fraai concept car, waarmee Renault haar toekomstige designtaal wil laten horen. De TreZor is bedoeld een GT (Gran Turismo, of wel een echte reisauto). Hij is voorzien van een motor uit de Formula E, met 350 pk. De Trezor kan autonoom rijden. Als ie dat doet, verandert de buitenverlichting zodat de omgeving dat ziet. Renault denkt in 2020 autonoom rijdende auto’s aan te kunnen bieden.

Renault Zoe op de Mondial de l'Automobile Paris 2016

Renault Zoe

Waar er een grote schare journalisten rond de Renault TreZor stond, stond de Renault Zoe er een beetje verloren bij. Terwijl die voor werkelijk belangrijk nieuws zorgt: de actieradius is bijna verdubbeld naar 400 kilometer! En dit is een auto die u nu al kunt bestellen!

Uit de prijslijst blijkt dat Renault het verplichte batterij-lease-systeem loslaat: De ZOE met de R90 motor (zoals die officieel heet) is mèt batterijhuur leverbaar vanaf € 21.490. Wil je hem met Quickcharge (altijd doen!) dan vraagt Renault € 24.690.

Zonder batterijhuur vermeldt het vanaf-prijskaartje € 29.390 respectievelijk € 32.590 (Quickcharge).

Wij zijn fan van de ZOE met de Cameleon-lader, lees ook de test van de 22 kW-uitvoering.

Volkswagen Budd-E op de Mondial de l'Automobile Paris 2016

Volkswagen Budd-E

Het busje is terug! Volkswagen zet nu vol in op elektrisch. De Budd-E is een leuke conceptauto, waarbij Volkswagen vooral het accent legt op slimme integratie van automatisering. Met de Budd-E kijk je, voor je de supermarkt in duikt, nog even (op afstand) in je koelkast. Wat ons betreft leuk bedacht, maar daar bestaan ook al apps voor.

Volkswagen I.D. op de Mondial de l'Automobile Paris 2016

Volkswagen I.D.

De I.D. beleefde hier zijn wereldpremière. Dit is de eerste auto van de nieuwe VW’s elektrische vloot. Hij heeft een motor van 125 kW en kan met zijn accupakket 400 tot 600 kilometer rijden. Volkswagen wil hem in 2020 leveren naast de Golf. En Volkswagen heeft een ambitieuze doelstelling: in 2025 willen ze een miljoen elektrische auto’s verkopen! Waarvan akte!

Volkswagen e-Golf en e-Up

Waar de I.D. en de Budd-E nog heel erg ‘concept’ zijn, blijkt Volkswagen ook heel veel energie in de e-Golf en e-Up te hebben gestoken. Ze zijn nu voorzien van grotere accupakketten: de e-Golf heeft nu een bereik van 300 kilometer.

Citroën C-Xperience op de Mondial de l'Automobile Paris 2016

Citroën CXperience

Citroën toonde een spannende limousine met veel kenmerken van de CX en ook de DS (de achterbank). Natuurlijk elektrisch. Opvallend: het is een auto zonder B-stijl (de stijl tussen voor- en achterdeur). Hiervoor is een extreem sterke koets nodig.

De CXpericience is vooral een mooie design studie. Qua elektrisch rijden: 37 kilometer indien geheel elektrisch. Eigenlijk hoort ie niet in dit rijtje.

Citroën E-Mehari

Weer wèl heel leuk: een elektrische cabrio! Met ook nog eens een heel aantrekkelijk prijskaartje: € 26.000. Met deze auto kom je 200 kilometer ver. En omdat je met een cabrio meestal rustiger rijdt, kunnen dat wel eens 200 daadwerkelijke kilometers zijn.

Toyota Mirai op de Mondial de l'Automobile Paris 2016

Toyota FCV-plus op de Mondial de l'Automobile Paris 2016

Toyota Mirai

Over het nut van waterstof zijn de meningen verdeeld. Toyota lijkt de enige fabrikant te zijn die in waterstof gelooft. Ze toonde twee modellen: de FCV-plus (een conceptauto) en de Mirai. De Mirai moet op een gevulde waterstoftank 500 elektrische kilometers kunnen afleggen.

GLM G4 op de Mondial de l'Automobile Paris 2016

GLM G4

GLM (Green Lords Motor), een nieuw merk uit Japan, toonde een supersportcar: de G4. Mèt batterijen. Volgens de specificaties levert ie 540 paardenkrachten, sprint die in 3.7 tellen van 0 naar 100 km/h en komt het 400 kilometer ver op zijn batterijen.

En ook de G4 heeft weer een koets zonder B-stijl. Gaan we naar een toekomst mèt batterijen en zonder B-stijl?

Tesla Model X op de Mondial de l'Automobile Paris 2016

Tesla Model X

O ja, ook Tesla had een stand in Parijs. Het gerucht dat de Model 3 in Parijs getoond zou worden, bleek niet waar. Op de stand stonden een paar Model X-en en een paar S-en. De bezoekers leken vooral geïnteresseerd in de automatische deurbediening van de X: ook de voordeur opent en sluit zich vanzelf als je aan de deurhendel trekt.

Onze conclusie

Autovisie grapte al dat er in Parijs meer stekkers dan vulopeningen waren te zien. Waar een jaar geleden nog flink getwijfeld werd aan de komst van de elektrische auto, mag nu duidelijk zijn dat er reuze stappen zijn gezet (Renault Zoe: 400 km bereik, Opel Ampera-E: 500 km!).

Andere belangrijke ontwikkelingen sprongen minder in het oog:

  • De Nissan-stand werd van stroom voorzien door één accu van een Nissan Leaf. Nissan loopt voorop wat betreft de auto als energietransporteur.

  • Renault presenteerde samen met Waze een community voor het verzamelen van gegevens van laadpunten. Op het vlak van informatievoorziening valt nog veel te winnen. Ook Volkswagen speelt hier op in.

  • Infrastructuur: Tesla ontwikkelde meteen een eigen netwerk van Superchargers. De Europese merken lijken het bouwen van auto’s geheel los te zien van het ontwikkelen van een netwerk van snelladers.

 

 

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen