Eneco was op donderdag 7 december gastheer voor de Nederlandse presentatie van de Opel Ampera-e. Ralf Hannappel, manager Elektrification Europe, toonde niet alleen een nieuwe reclamespot, maar liet ook zien dat Opel de Ampera-e als ‘the range champion’ ziet. Arjan de Putter was er namens E-xpeditie bij en geeft een persoonlijke impressie.

 

Specificaties Ampera-e

  • Bereik +500 km (NEDC)
  • 150 kW / 200 pk
  • 360 Nm
  • 150 km/h
  • 0-50: 3,2 s
  • 0-100: 7,2 s
  • 80-120: 4,5 s

Specifacties batterij

  • Capaciteit 60 kWh
  • 288 cellen
  • 430 kg
  • 8 jaar of 160.000 km garantie
  • Snelladen met 50 kW via CCS (standaard stekker): 150 kilometer erbij in 30 minuten.

Mijn indruk

Ik denk dat de Ampera-e een enorm verkoopsucces wordt. Daarvoor heb ik de volgende redenen:

  • Het bereik is overtuigend groot. Een beperkt bereik is niet langer een argument.
  • De auto oogt klein, maar is van binnen echt groot. Ik kan met mijn 1.92 m ruimschoots ‘achter mijzelf’ zitten. Ik heb dan voldoende beenruimte terwijl mijn kruin net de dakhemel raakt. Of, om het te vergelijken: ik heb achterin meer zitruimte dan in een Tesla Model S.
  • De fiscale bijtelling: 4% bijtelling of 22% bijtelling. Dat maakt echt enorm uit. Opel mikt niet op een specifieke doelgroep. Reken maar dat de zakelijke rijders de Ampera-e bovenaan de lijst hebben staan. Sterker nog: Opel kan wel eens klanten van de Tesla model 3 afsnoepen.
  • Opel zet in op Fun 2 Drive. 200 pk en in 7,2 seconden van 0 naar 100 km/h. Een batterij die zo in de bodemplaat is geïntegreerd dat een gewichtsverdeling van 50%/50% voor/achter ligt. Bovendien is er sprake van een heel laag zwaartepunt. Het kan niet anders dan dat deze auto heel goed stuurt.
  • Opel zet in op maximale connectiviteit. Denk aan Apple Carplay en On Star. Daarmee heb je 24/7 een servicedesk (ook Nederlandstalig) letterlijk onder handbereik.
  • In het voorjaar van 2017 staat ie in de showroom. Als je er dan een bestelt, kun je er in de zomer mee rijden.

Samenwerking

Elektrisch rijden is niet alleen een kwestie van voor leuke auto’s zorgen. Je hebt ook een infrastructuur nodig. Bram Poeth, directeur zakelijk van Eneco, liet zien hoe Eneco omgaat met de elektrische auto. Deze wordt helemaal geïntegreerd in Toon, de slimme thermostaat.

Eneco en Opel werken samen. Dat doen ze met laadoplossingen voor thuis en op de zaak, slimme diensten voor automobilisten, advies voor wagenparkbeheerders én de aanleg van laadinfrastructuur bij Opel dealers.

De sfeer

Wie bovenstaande weergave als ‘enthousiast’ betitelt, ziet het goed. Zowel de medewerkers van Opel en Eneco die ik sprak als de bezoekers: zonder uitzondering waren ze enthousiast en optimistisch. En dat heeft vermoedelijk nog niet eens specifiek te maken met de Ampera-e. Terwijl die Ampera-e wel eens een game-changer kan worden, misschien nog wel eerder dan de Tesla 3.

 

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen