Een schonere wereld komt er niet vanzelf. Plannenmakerij is mooi, maar om zaken echt in beweging te krijgen zijn mensen nodig die de schouders eronder zetten en iets daadwerkelijk doen. Ondernemers dus. Zoals Erik Vegt, oprichter en mede-eigenaar van E-one.
 

Wie is Erik Vegt?

"Ik vind mezelf niet zo belangrijk. Ik vertel liever wat ik gedaan heb. Mijn missie is om een echte bijdrage te leveren om de aarde schoner achter te laten dan toen  ik geboren werd. Met de gedachte dat ik kon bijdragen aan een brandstofreductie van 50% startte ik in 2005 met de bouw van een motorfiets met een dieselmotor en een automaat. De motor was gebouwd voor avonturiers die lange reizen willen maken. Het verbruik varieerde van 1 op 25 tot 1 op 36. Liefhebbers van zo’n unieke motorfiets kunnen zich melden. Er zijn er nog een paar van te koop."

En nu een nieuw idee?

“Het idee voor de E-One had ik al 25 jaar geleden. Ook toen had je al rolstoelen met accu’s. De prestaties van accu en motor waren echter nog onvoldoende. Nu zijn ze zo ver ontwikkeld dat we ze wél voor dit doel kunnen gebruiken.”

Wat is een E-One?

“Mensen zoeken naar de dingen die ze al kennen. En iets als de E-One bestaat nog niet. Mensen die hem voor het eerst zien verbazen zich er over dat er geen trappers in zitten. Maar het is geen fiets. En het is ook geen auto. Het zit er tussen in.”

Hoe ziet de wetgever de E-One?

“Dat is een zaak van lange adem geweest. Het heeft me 5 maanden gekost om een erkenning van de overheid te krijgen.  Hij wordt beschouwd als een ‘bijzondere bromfiets’. Terwijl het natuurlijk geen bromfiets is.  Het gevolg is wel dat hij op de openbare weg mag. En dat er een verzekeringsplaatje op kan, terwijl het voertuig zelf kentekenvrij is.”

Wat is er bijzonder aan de E-One?

“We hebben drie jaar geïnvesteerd in het ontwikkelen van het ontwerp. Het is simpel geworden; de bouwkosten zijn zo laag mogelijk. We hebben lang nagedacht over de stand van de wielen. Uiteindelijk hebben we gekozen voor één wiel voor en twee wielen achter. De botsveiligheid gaf de doorslag. Een 100% frontale botsing gebeurt vrij weinig. Als deze driewieler een ander object raakt, schampt ie er door de vorm langs. Dat is het veiligst. Daarnaast spelen ook de luchtweerstand en de positie van de berijder een rol. In deze opstelling heeft de bestuurder veel comfort.”

Wordt subsidie een voorwaarde voor succes?

“Ik geloof niet in subsidies. Ik geloof in een goed product dat zijn geld waard is. Voor het verduurzamen van onze economie is het principe van de ‘vervuiler betaalt’ het beste systeem. Concepten als de E-One moeten simpel weg waarde toevoegen voor de eigenaren.”

Hoe doen ze dat?

“De E-One is veel goedkoper in de aanschaf dan een auto. Daarnaast verbruikt ie een minimale hoeveelheid energie. Mijn zakenpartner Dave heeft € 60 aan stroom moeten betalen om 25.000 (test-)kilometers met de E-One af te leggen. Zelf heb ik één extra zonnepaneel op mijn dak laten leggen voor de E-One. Daarmee rij ik vrijwel gratis! Wat hem voor werkgevers aantrekkelijk maakt is dat de aanschaf meetelt voor de EIA (Energie Investerings Aftrek). Verder valt ie niet onder bijtelling en hij neemt nauwelijks parkeerruimte in. Als klanten dan bedenken dat het ook nog eens een opvallend uithangbord is zijn ze snel om.”

Hoe ingewikkeld is het om met dit nieuwe type voertuig te rijden?

“Laatst had ik een klas schoolkinderen van negen jaar. Die leg ik uit hoe het werkt en dan zijn ze er in één keer vlekkeloos mee weg. Volwassenen moeten soms wat langer wennen. “

Is deze voor iedereen geschikt?

“Door de vorm vergt het in- en uitstappen wat lenigheid. Voor mensen met veel overgewicht, of mensen met een stijve rug, wordt in- en uitstappen een beproeving. Die raad ik het dan ook af. “
 

 

Hoe rijdt de E-One?

Uiteraard hebben we na afloop van dit interview een klein stukje met de E-One gereden. We zijn onder de indruk van de afwerking. Als je ingestapt bent, de glazen koepel hebt dichtgedaan en je pakt het Formule-1-achtige stuurwiel beet, dan voel je je een F16-piloot. De richtingaanwijzers, verlichting, rem en cruise control (sec!) bedien je allemaal met dit stuurwiel. Op het dashboard is een mooie snelheidsmeter geïntegreerd die ook de status van de batterijen aangeeft. Doordat de aandrijving op één achterwiel zit, is het accelereren en remmen merkbaar in het stuur. Zoals Erik vooraf aangaf went dat echter snel. Het voertuig haalt eenvoudig de 25 kilometer per uur. Bij die snelheid is het wel verstandig om niet bruusk te sturen. Het blijft een driewieler die kan kantelen.
 
De E-one in één woord: cool! Binnenkort publiceren we een uitgebreider testverslag.

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen