Renault zet vol in op elektrisch rijden. Al een flink aantal jaren. In 2009 kondigde het Franse bedrijf als eerste autofabrikant aan zich te richten op 100% EV en reserveerde daar 10 miljard euro voor. Inmiddels heeft Renault een aantal auto’s op de markt gebracht en heeft het de ambitielat verder verhoogd: Renault wil de grootste producent van elektrische auto’s worden. Simon Smit, ZE manager van Renault Nederland: “Wij hebben een unieke oplaadtechniek.”

Wat betekent dat concreet?

“Wij hebben gepatenteerde oplaadtechnieken waaronder de Caméléon lader. Daarmee onderscheiden wij ons van andere merken.  De ZOE is een briljante auto vanwege deze unieke oplaadtechniek.”

Uniek?

“Ja. Met de ‘Caméléon’ is ‘normaal’ laden - dus met een normale stekker - 3 fase laden én snelladen tot wel 44 kW bij een AC snellader mogelijk. Daarmee onderscheidt de auto zich van de concurrenten Nissan Leaf, E-Up, E-Golf en de i3. De Caméléon lader is een belangrijk keerpunt in het ontwikkelen van een EV-auto. De ZOE kan op vele locaties drie sneller opladen en kan dus veel meer kilometers rijden. Dat is ons unique selling point.”

Voor particulieren of ondernemers?

“Voor beide. Wij zien dat kleine zakelijke ondernemers die zich willen onderscheiden en kiezen voor EV en die kilometers willen maken, kiezen voor de ZOE. Omdat ze met die auto drie keer beter af zijn vanwege het snelle laden.”

Wat is de actieradius van de ZOE?

“Volgens de verplichte Europese verbruiksmeting (NEDC) rijdt de ZOE (met Quickcharge) 210 kilometer op een batterijlading. In de praktijk komt dat neer op ongeveer 130 km. Met het sneller bijladen in ogenschouw genomen, is hij de beste elektrische auto in de compacte klasse. Het uiteindelijke bereik op een batterijlading hangt van diverse zaken af. Zoals de rijstijl, het weer en of de auto veel of weinig op de snelweg rijdt. Overigens gaat het in de praktijk de ZOE-rijders niet zo zeer om de afstand die met een volle batterij afgelegd kan worden, maar juist om de mogelijkheid om gedurende de dag de batterij bij te laden.”

Wat verwacht je van de elektrische auto in de toekomst?

“Er is sprake van een echte doorbraak. Europa is al echt aan het versnellen. In Duitsland, België en Engeland stellen de overheden premies beschikbaar voor de kopers. Die maatregel is een enorme injectie voor het elektrisch rijden. Tegelijkertijd moet er geld uitgegeven worden voor de krachtige stroominfrastructuur.”

Wat is de toegevoegde waarde van Renault in het landschap van de EV, nu en in de toekomst?

“Renault heeft nu de meest betaalbare EV op de markt gebracht en beschikt over innovatieve technieken zoals de Caméleon lader. De EV-evolutie zal versnellen en Renault speelt in dat landschap één van de hoofdrollen. Renault begeleidt het integrale proces.”

Futuroloog Wim de Ridder verwacht dat in 2025 is de zelfrijdende auto verplicht wordt en dat iedereen dan elektrisch rijdt. Deel jij die mening?

“Renault zet volop in op ‘Autonomous Driving’, dus zelfrijdende auto’s en de doelstellingen zijn ambitieus. Vanaf 2020 wil Renault de eerste volume autofabrikant zijn die, volledig veilig, auto’s voor het grote publiek uitrust met ‘eyes off/hands off’ technologie. Tegen betaalbare prijzen. Wim de Ridder zou als futuroloog er wel eens naast kunnen zitten als het nog sneller gaat. Regelgeving speelt qua agenda ook een belangrijke rol. Dat elke nieuwe auto in 2025 geheel of gedeeltelijk elektrische rijdt, is evident. Zoals Wim de Ridder zegt: ‘onderschat niet de kracht van exponentiele groei’.”

Kun je een beeld schetsen hoe volgens jou het wegennet er in 2030 uitziet?

“We gebruiken gewoon de huidige wegen, die dan voorzien zijn van meer interactieve communicatie. Snelladen langs de snelweg en bijladen kan overal. Denk aan inductieladen.  Feitelijk verandert er in de basis niet veel, maar het wordt veiliger en schoner!”

Waar ben je trots op?

“Het bewijs dat een ondernemer je levert nadat hij voor 75 procent is overgeschakeld op elektrisch rijden. En zegt: “Simon, ik wil en kan nooit meer anders”. Emill de Waal van Huschka Beveiliging heeft zijn ZOE’s dag en nacht nodig. Hij moet er 100 procent op kunnen vertrouwen. Ik heb hem mogen begeleiden naar een waardevolle business case. Ik ben trots dat we ondernemers dat kunnen bieden.“

Roeland Hogt is docent Automotive aan de Hogeschool Rotterdam. Hij zegt dat er steeds meer het idee heerst dat autofabrikanten in de toekomst niet zozeer voertuigen verkopen, maar kilometers; mobiliteit in welke vorm dan ook. Eens?

“Eens. Er is een omslag gaande. Zelf hecht ik wel aan mijn auto, toch zou ik nu al graag een motorfiets delen. Het is gewoon nog wennen, maar dan is het leuker, goedkoper en praktischer. Met het autodeelproject in Utrecht (Smart Solar Charging – 150 ZOE’s als deelauto) zien we ook hoe snel die omslag gaat.“

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen