Waterstof is een hot item in autoland. Het regende reacties op het betoog van ondernemer en oprichter van onder meer nieuweautokopen.nl Paul de Vries dat waterstof dé oplossing is. Futuroloog Wim de Ridder en Ralf Hanappel, directeur Europa Elektriciteit van Opel hebben een andere mening. Een theoretische discussie is interessant, maar hoe zit het met de praktijk? Arjan de Putter maakte kennis met de Toyota Mirai. En maakte een analyse. 
 

Keurige zakensedan 

De Toyota Mirai heeft het formaat en de looks van een keurige zakensedan. De auto oogt gedistingeerd maar toch bescheiden. Een keurige zakensedan derhalve met vier portieren en een (kleine) kofferklep. Een Mirai-rijder zal niet snel het verwijt krijgen dat hij in een veel te dure auto komt voorrijden. 
 

Extra apparatuur

De deskundigen die stellen dat waterstof het niet gaat worden. Zij verwijzen naar de energie-intensieve productie en distributie van waterstof.Verder vergt het proces aan boord om de waterstof weer om te zetten in stroom extra apparatuur. Dat kost geld, gewicht en ruimte. Daar komt nog eens bij dat waterstof een gevaarlijk goedje is. Het moet dus goed beschermd worden opgeslagen. De waterstoffans zetten daar tegenover dat de auto in 2 minuten is volgetankt en dat je tenminste een fatsoenlijke actieradius van vele honderden kilometers hebt. 
 
Hoe doet Toyota het? 
Toyota heeft 20 jaar research in de waterstofauto gestopt en verdient daar beslist credits voor. Technisch gezien heeft dit merk een huzarenstukje verricht. De Mirai is voorzien van een brandstofcel, een waterstoftank en twee batterijen. De motor levert 180 paardenkrachten die de auto in 9 seconden naar de 100 km/h brengen. De kennismakingsrit voerde door Haarlem, de auto is niet beproefd op buitenwegen of de snelweg. Op het rijgedrag valt niets aan te merken: de auto is heerlijk stil, versnelt en vertraagt heel soepel. Het onderstel past bij waar de auto voor bedoeld is: het is een heerlijk rijdende zakensedan.  
 

Gebruiksgemak 

De auto rijdt precies zo als een elektrische auto. Bij snel accelereren merk je wel dat de auto behoorlijk wat gewicht mee moet torsen. De tank is opgeborgen achter de achterbank. Dat gaat ten koste van de ruimte in de koffer. Het plat leggen van de achterbank is niet mogelijk. De praktische consument kan hier wel eens over vallen.  
 

Tanken 

Op dit moment zijn er twee waterstoftankstations in Nederland: in Rhoon en in Helmond. Wil de waterstofauto een succes worden dan zullen er fors meer stations bij moeten komen. Toyota geeft aan dat de Mirai op een volle tank waterstof meer dan 500 kilometer kan rijden. Een ervaren Mirai-rijder fluisterde ons in dat in de praktijk 400 kilometer realistischer is.  
Volgens het dashboard verbruikte de Mirai 0,8 kg per 100 kilometer. Bij een waterstofprijs van € 10 per kilo betekent dat een energieprijs van € 0,08 per kilometer. Op dat punt legt ie het af tegen de batterij-auto: de B-klasse, niet bepaald een zuinigheidswonder, kwam op 1 kWh iets meer dan 4 kilometer verder. Als een kWh € 0,22 kost, betekent dat € 0,055 per kilometer. 
 

Pluspunten 

Laten we de sterke punten van de Mirai nog even op een rij zetten: 
  • De actieradius van de Mirai is dik in orde. 
  • Degelijke afwerking (Toyota!) 
  • Bescheiden uitstraling 
 
Wij gaan proberen om de Mirai te strikken voor onze Mobiliteitstest. 
 

Wat denken wij van de waterstofauto? 

Wil de waterstofauto een succes worden, dan zijn de volgende zaken cruciaal: 
  • Prijs van waterstof 
  • Goede infrastructuur waterstofstations 
  • Binnenruimte waterstofauto 
  • Prijs waterstofauto 
  • Actieradius waterstofauto moet concurreren met batterij-auto 
 

 

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen