Veel gehoord: je least een Tesla voor de prijs van een Audi A4. Dat is best dapper van die leasemaatschappijen, want een grote onzekere factor is de restwaarde van een Tesla. Hoe hoog is die? E-xpeditie.nl zocht het uit!

Ons onderzoek

We onderzochten de nieuwprijs, de vraagprijs en de kilometerstand van een aantal uitersten op elektrisch autogebied:

  • Renault Fluence,
  • Renault Zoe en
  • Tesla Model S

Aantallen

We plozen alle aangeboden auto's van deze modellen na op Autoscout24.nl. We vonden de volgende aantallen:

Gebruik

Hoeveel wordt er met deze auto's gereden?

Het zal geen verrassing zijn: de Tesla's leggen gemiddeld 20.000 km per jaar af. De Zoe-rijder slechts 6.000.

De afschrijving

Via de site van de RDW zochten  we uit wat de cataloguswaarde is aan de hand van het kenteken. Door deze waarde te vergelijken met de vraagprijs bepaalden we de afschrijving.

Negatieve afschrijving

In één geval was er sprake van een Tesla met een negatieve afschrijving. Oftewel: voor deze auto wordt meer geld gevraagd dan het bedrag waarvoor hij – volgens het RDW- nieuw werd gekocht. We hebben deze auto buiten beschouwing gelaten. De afschrijvingen zien er dan als volgt uit:

Hoe moet je bovenstaand nu interpreteren? De Fluence is niet zo aangeslagen. Er wordt net zoveel op afgeschreven als op de veel duurdere Tesla. De Fluence werd nieuw aangeboden voor iets meer dan € 30.000,-. Voor tussen de € 10.000,- en € 15.000,-  koop je een Fluence van een  paar jaar oud, met weinig kilometers.

Over de kwaliteit van de accu hoef je niet in te zitten: die huur je.

Wat de Fluence bijzonder maakt: Renault had als visie dat je de complete accu wisselt. Hiervoor zijn robots ontwikkeld die deze accu's in een minuutje verwisselt. Dat is sneller dan een old skool benzinetank volgooien!

Afschrijving per kilometer

Op een Tesla wordt twee keer zoveel afgeschreven als op een Zoe. Voor de calculerende burger is de afschrijving per kilometer veel interessanter. Dat ziet er als volgt uit:

Een Zoe kost je gemiddeld € 2,17 per kilometer aan afschrijving, tegenover een Tesla € 0,69.

Afschrijving per jaar

Bovenstaande verschillen zijn natuurlijk schokkend. Wordt er nu zóveel afgeschreven op een Zoe? We kijken naar de absolute afschrijvingen per bouwjaar ten opzichte van de nieuwprijs.

 

Verhoudingsgewijs is het verschil het grootst bij de Fluence. Procentueel gezien doet een Renault Zoe niet onder voor een Tesla Model S. Bij de bepaling van de afschrijving per kilometer heeft de Zoe gewoon 'pech' dat er (gemiddeld!) zo weinig mee gereden wordt.

Conclusie

Gemiddeld schrijf je 15 tot 20% af per jaar.  Het eerste jaar iets meer, daarna iets minder. De Renault Zoe volgt dit patroon. Bij de Tesla Model S is iets bijzonders aan de hand:

  • De afschrijving van de 2015-modellen is ongeveer 10%
  • De afschrijving in het tweede jaar is ongeveer 12%. In het derde jaar wordt nagenoeg niet afgeschreven.

Is dat raar? Niet als je weet dat de modellen uit 2013 tot 2017 0% bijtelling hebben en om die reden heel gewild zijn. Bij een auto van een ton tikt dat nog al aan...

Wie goedkoop elektrisch wil rijden, gaat lekker op zoek naar een ruime Fluence (met een wat beperkter bereik) of een Zoe.  We zagen de Fluence al vanaf € 8.990 en de Zoe vanaf € 9.990 op Autoscout24.nl. Wie schoon door het leven wil rijden kan zijn slag slaan!

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen