De redactie van E-xpeditie moet voortdurend de vraag beantwoorden hoe lang het duurt om een elektrische auto op te laden. Niemand weet eigenlijk hoeveel tijd dat vergt. Tijd dus voor een eigen onderzoek!  Daaruit blijkt dat de gemiddelde (benzine-)tankstop tussen de vier en vijf minuten duurt. We sloegen vervolgens aan het filosoferen en kwamen op een nieuw idee…

Wat hebben we gemeten?

We togen naar een willekeurig benzinestation langs de A1. Daar noteerden we de aankomsttijd én vertrektijd van elke auto. Al snel ontdekten we het patroon: elke auto staat vier tot vijf minuten aan de pomp.

Wat vroegen we ons af?

Terwijl we als E-xpeditie redacteuren ingespannen bezig waren tijdstippen te registreren (met een broodje en een espresso, dat dan weer wel) hadden we meteen tijd om wat te filosoferen over laadtijden en efficiënt timemanagement voor elektrische rijders. Dat ging ongeveer zo:

“Goh, tanken duurt dus vier tot vijf minuten?”

“Hoe lang duurt het voor een Zoë is volgeladen?”

“Volgens Renault kan dat nu in een half uur tot 80%.”

“Hoe ver kom je dan?”

“Zo’n 100 tot 150 kilometer.”

“Dan moet je best vaak tanken.”

“Ja, da’s waar…”

En toen gingen we rekenen:

“Fastned zet in op steeds sneller laden. Als je nu eens in 5 minuten een batterij van 30 kW vollaadt? Dan heb je een snellader van 360 kW nodig.”

“Eh… 360 kW?! Is dat veel of weinig?”

“Tesla gebruikt nu 120 kW bij een Supercharger. Dus da’s 3 keer zo snel. Dat zal nog even duren voor de techniek zo ver is.”

Dan sta je weer met beide benen op de grond. Dus werden we weer filosofisch:

“Oké, als je dus wat langer moet laden, wat doe je dan in de tussentijd?”

“Flexwerken! Espressobar! Rugmassage! Boodschappen doen!”

“Hmm… dat klinkt als nieuw business! Is daar markt voor?”

“Op dit moment laden er een handjevol mensen per dag.”

“En afgaand op de visie van Fastned gaat men steeds sneller laden waardoor de laadtijden terug gaan lopen…”

Die laadtijd is zó voorbij

Benzine tanken duurt vier tot vijf minuten. Auto’s die geschikt zijn voor snelladen kunnen allemaal in een half uur tijd 80% worden opgeladen. Uit eigen ervaringen (3.000 kilometer in 48 uur met een Tesla) weten we, dat als je echt kilometers vreet en om de 2 uur behoefte hebt aan een laadstop met koffie- en plaspauze, de laadtijd (in ons geval 15 tot 20 minuten) zó voorbij is.

Exponentiële toename van de laadcapaciteit

Accu’s worden in rap tempo groter en de laadsnelheden gaan ook omhoog. Met weer een verwijzing naar Fastned: daar spreekt men over de megapixelrace. Ofwel: een vergelijking met de ontwikkeling van de digitale camera. Fastned focust op hun corebusiness: snelladers leveren. Wij zien commerciële mogelijkheden: als er meer mensen méér tijd doorbrengen op een snellaadstation, dan wil men die tijd nuttig besteden. Dat biedt commerciële mogelijkheden. Ontspannen zien we overigens óók als nuttig tijdverdrijf.

Belachelijk?

Stel je nou eens voor dat je de boodschappen doet terwijl je op weg naar huis aan de snellader staat. En dan boodschappen volgens dit concept (zie bijgaand filmpje). En als je thuiskomt staat de bezorger voor de deur… Een belachelijk idee? Er zijn ook mensen die elektrische auto’s belachelijk vinden.

 

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen