Zonder geld en met een elektrische auto reis ik naar Australië toe. Tijdens de reis ben ik geheel afhankelijk van de energie die mensen mij via de website van mijn plugmeinproject aanbieden. Via de site kunnen zij mij een maaltijd, slaapplek of stroom voor de auto aanbieden. De route wordt bepaald door wat er door mensen wordt aangeboden. Ik reis van stopcontact naar stopcontact. Het doel van de reis is om erachter te komen wat duurzaamheid is. In elk land dat ik aandoe bezoek ik organisaties en initiatieven om antwoorden te vinden op mijn vragen. Na afloop van de reis zijn mijn resultaten te vinden in een documentaire. Voor E-xpeditie.nl blog ik regelmatig over de voortgang van de reis. Ik ben vertrokken op 15 maart. Hierbij de eerste update.

Zonder geld en met een elektrische auto reis ik naar Australië toe. Tijdens de reis ben ik geheel afhankelijk van de energie die mensen mij via de website van mijn plugmeinproject aanbieden. Via de site kunnen zij mij een maaltijd, slaapplek of stroom voor de auto aanbieden. De route wordt bepaald door wat er door mensen wordt aangeboden. Ik reis van stopcontact naar stopcontact. Het doel van de reis is om erachter te komen wat duurzaamheid is. In elk land dat ik aandoe bezoek ik organisaties en initiatieven om antwoorden te vinden op mijn vragen. Na afloop van de reis zijn mijn resultaten te vinden in een documentaire. Voor E-xpeditie.nl blog ik regelmatig over de voortgang van de reis. Ik ben vertrokken op 15 maart. Hierbij de eerste update.


Gastblogger Wiebe Wakker | Plug Me In vertelt over zijn ervaringen


Vijf landen en ruim 5.000 kilometer verder

De eerste maand is voorbijgevlogen, ik heb nog steeds het idee dat ik maar een paar dagen weg ben. Inmiddels heb ik vijf landen bezocht en ruim 5.000 kilometer afgelegd. Het begon 15 maart in Houten. Mijn eerste stop was in Monster en daar ontmoette ik Frank. Frank is bezig met duurzame en gezonde voeding. Vanuit Zuid-Amerika importeert hij guacamolepoeder. Deze poeder ontstaat doordat de guacamole op zeer lage temperatuur gedroogd wordt. Hierdoor behoudt het zijn originele smaak, geur en kleur.

Door de overheid wordt e-mobility niet ondersteund

Na een anderhalve week door Nederland te hebben rondgetrokken stak ik de grens naar België over. Als je het bord ‘Welkom in België’ gemist hebt dan merk je wel aan de auto dat je de grens gepasseerd bent. De wegen hier zijn nog steeds in zeer slechte staat. België ligt ook achter op het gebied van elektrisch rijden. In Brussel kwam ik een publiek laadpunt tegen waar je je eigen shuko stekker in kon pluggen. De overheid ondersteunt e-mobility niet. Het zijn kleine lokale initiatieven die de kar nu trekken. Zo bezocht ik in Gent Partago, een innovatief car-sharing platform. Het is een co-operatie en alle leden bezitten een stukje van het bedrijf. Momenteel heeft het bedrijf twee ZOE’s ter beschikking die de leden met een app kunnen reserveren. Aan het eind van het jaar moeten er zes rondrijden.

Bergopwaarts? Bergafwaarts met de actieradius

In Duitsland raakte ik voor het eerst in de problemen. Ik had op Google Maps uitgerekend dat het 160 km was naar de volgende locatie. Mijn navigatie gaf echter aan dat het 200 km was, wat ook haalbaar is met mijn actieradius (200km +-). Alleen ging de route bergopwaarts en had ik met nog 45 km te gaan 15% op het dashboard. Bij een benzinestation (heb ik hem toch nodig) stopte ik om te kijken of er mogelijkheden waren. Tot mijn verbazing zat er aan de zijkant van het gebouw een krachtstroompunt in de muur. Stiekem heb ik hem daar ingeplugd en binnen 4 uur was de auto vol. Het was inmiddels 1 uur ‘s nachts en mijn plugger had ik al afgezegd. Ik heb mijn auto toen tussen de vrachtwagens geparkeerd en voor het eerst in de auto de nacht doorgebracht, wat allemaal prima ging.

Snellaadnetwerk in Zwitserland

In Zwitserland zijn ze al wat verder met het elektrisch rijden. ABB, een nutsbedrijf, is bezig met het uitrollen van een landelijk snellaadnetwerk en in Zurich stond ik in een file met alleen maar Tesla’s. Het berglandschap heeft wel aanzienlijk invloed op de actieradius. De auto verbruikt flink wat meer stroom als je bergopwaarts gaat waardoor de radius snel afneemt. Daar staat tegenover dat als je naar beneden rijdt je bijna ‘gratis’ rijdt of zelfs energie toe krijgt. Zo reed ik van San Bernadino naar Mesocco. Ik startte met 18% en kwam 15 km later met 24% aan.

Italië druk bezig met het aanleggen van laadinfrastructuur

Inmiddels ben ik in Italië. In Milaan overnachtte ik bij een vriend die ik zeven jaar geleden in Australië ontmoette. Hij is lid van de kerk van het vliegende spaghetti monster, een erg interessante ontmoeting. Ook hier zijn ze druk bezig met het aanleggen van laadinfrastructuur. Enelnet is de grootste aanbieden in het land en heeft in elke stad meerdere laadpalen. Voordeel is hier dat je als elektrische rijder gratis kan parkeren bij deze laadpunten. Zo parkeerde ik voor niks midden in het hart van Parma. Wel had ik kleine problemen met de laadpalen. Het net levert minder stroom dan de auto vraagt en daarom stopt de laadpaal na enkele minuten er mee. In de auto heb ik de optie om te kiezen tussen 16A en 10A. Als ik laad met 10A ondervind ik geen problemen maar duurt het laden vanzelfsprekend iets langer.

Tot nu toe is het een geweldige ervaring. Ik ontmoet elke dag nieuwe mensen. Deze locals laten mij de mooiste plekken zien waar je als toerist niet snel komt. Ook het elektrisch rijden bevalt me goed. Na drie uur rijden stap ik ontspannen de auto uit en ik kom overal waar ik wil zijn. Benieuwd wat de komende weken mij gaat brengen.

Meer info over het project van Wiebe en zijn mooie verhalen zijn te vinden op Wiebe's site
 

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen