Het bedrijf H4 Mobility in Deventer helpt bedrijven om slimmer en duurzamer te gaan vervoeren. “Daar is veel vraag naar. Maar het  aanbod is gering. Wij zien dat klanten een behoefte hebben die niet wordt ingevuld. Wij springen daar wel op in.” Dat zegt directeur Erik Geerts.

“Vijf jaar geleden was een leaseauto nog heel belangrijk. Konden nieuwe medewerkers een nieuwe auto in de showroom uitkiezen. Die situatie is totaal veranderd. Door de crisis zijn bedrijven veel kritischer geworden op de kosten. Ze staan nu open voor alternatieven. Dat was voor de crisis wel anders. En we zien bij de werknemers de focus veranderen. Dat wil niet zeggen dat de auto uit beeld verdwijnt. Uit onderzoek blijkt dat mensen altijd nog over een auto willen kunnen beschikken. Maar bezit wordt steeds minder belangrijk. Als het maar financieel aantrekkelijk is. “

Wat is jullie aanpak?

“Wij realiseren oplossingen die leiden tot meer duurzaamheid en minder kosten. Zoals het  inzichtelijk maken van gebruik en verbruik van de auto en het afrekenen per kilometer. Wij faciliteren bovendien het ‘mobiliteitsbudget zonder bijtelling’ en bedienen op die manier de behoefte van de medewerker. Met deze oplossingen zijn wij uniek in Nederland. Wij noemen dit: Vervoer van de zaak 2.0.”

Hoe werkt dat in de praktijk?

“Een bedrijf verstrekt de medewerkers een mobiliteitsbudget. Bijvoorbeeld € 600 voor een VW Golf. De medewerker krijgt de verantwoordelijkheid en kan zelf beschikken over het geld. Je kunt daarbij afspreken dat de medewerker niet de eigenaar wordt van een auto. Zoals in de huidige leasewereld het geval is. De medewerker kan met dat budget rijden met openbaar vervoer of zijn auto of fiets kiezen uit een pool van vervoermiddelen in de look and feel van het bedrijf. En rekent rechtstreeks af met ons. Wij sturen de medewerker een rekening per gereden kilometer. H4 beschikt over unieke software die dat mogelijk maakt. De medewerker heeft  daardoor geen bijtelling omdat hij 100% mobiliteitskosten aan ons betaalt. Je kunt door deze aanpak HR-afdelingen ontzorgen. In plaats van bezig zijn met leasecontracten, kunnen zij gaan doen waar ze goed in zijn. Bij een bedrijf met meer dan vijftig medewerkers zijn gemiddeld drie mensen indirect bezig met het wagenpark: een controller, een wagenparkbeheerder en iemand van HR. Zowel voor werkgever als werknemer is er veel te winnen.”

Biedt H4 alleen concepten aan met elektrische auto’s?

“Nee, de klant bepaalt het type auto – óf fiets. Maar wij promoten het elektrisch rijden wel. Ik merk dat men er op dit moment alleen vanwege de lage bijtelling mee wil rijden. Dat heeft grotendeels met de financiële prikkel te maken. Als je de leaserijder goed faciliteert, bijvoorbeeld met een lagere bijtelling, dan schuift die heel gemakkelijk op. Zo wordt het bovendien mogelijk om mobiliteit te gebruiken om strategische (MVO-)doelstellingen te bereiken.”

Is elektrisch rijden noodzakelijk?

 “Ik ben geen geiten-wollen-sokkenfiguur maar we moeten de olie die nu nog beschikbaar is gebruiken voor veel kapitaalintensievere producten dan alleen voor brandstof in de auto. Er zijn alternatieven genoeg. Daar gaat het om. Wij hebben een groot milieuprobleem als wij niet elektrisch gaan rijden. Dat heeft niets met idealisme of dromen van mij te maken. Maar met gezondheid. In geen enkele grote stad ter wereld kun je nog gezond leven omdat de lucht grijs is van de smog.”

De traditionele autowereld loopt nog niet zo hard voor elektrisch rijden.

 “Ik chargeer het een beetje maar we worden met zijn allen besodemieterd. En niet zo’n klein beetje ook. De bestaande auto-industrie heeft nog veel te veel belang bij conventionele motoren en techniek. Vroeger kochten wij in de bulk een liter motorolie in voor € 1,95. Je betaalt bij een garage € 25,-. Autobedrijven bestaan niet meer van de verkoop van auto’s maar van reparaties, arbeiden olie. Deze industrie heeft geen belang bij elektrische auto’s op de weg. Het is pure volksverlakkerij. De gemiddelde autodealer vraagt € 85,- voor een uur reparatie.-. Als we de stekker uit de conventionele mobielindustrie in Duitsland en de Verenigde Staten trekken en elektrisch gaan rijden, dan hebben die landen een serieus probleem.”

Hoezo?

“Elektrische auto’s hebben bijna geen onderhoudskosten. Er kan weinig mee gebeuren. Het concept van een elektrische auto is heel eenvoudig. Ik had verwacht dat mijn Tesla om de tienduizend kilometer nieuwe banden nodig zou hebben omdat de auto zoveel vermogen heeft. Maar wat blijkt nu: de elektriciteit geeft een constante stroom aan vermogen af.  Daardoor hebben de banden veel minder slijtage.  Ik hoefde nu pas bij veertigduizend kilometer een setje nieuwe banden te bestellen.”

U rijdt in een Tesla. Dat is een immorele auto volgens sommigen.

“Het mag immoreel zijn, maar mensen die een Tesla afkeuren zijn mensen die niet over de schutting heen kijken en innovatie in de weg staan. Je kunt er pas over oordelen als je ervaring met de auto hebt opgedaan. Tegenhouden kan niet meer. We moeten door.”

Dus elektrisch rijden heeft volgens u de toekomst?

“Elektriciteit is waanzinnig als energiebron. Overdag wordt er veel energie geproduceerd. Wij zijn met de huidige technologie prima in staat om deze energie op te vangen in de batterijen die rondrijden. Laat de zinloze discussie los over de kosten voor elektrische auto’s. De overheid investeert miljarden in schone energie maar ze moeten ook stimuleren in de energieopvang. Het is niet op te vangen in grote accu’s.  Je kunt de geproduceerde energie beter in elektrische auto’s stoppen, die aan de lader staan. Sterker, het is prachtig op te vangen als we meer in elektrische auto’s gaan rijden. Als wij thuis komen dan sluiten wij de stekker aan en geven wij de resterende energie door aan het actieve huishouden of voor de verwarming en verlichting. Als je van die aanpak een volwaardig model maakt dan moet jij eens zien hoe snel mensen elektrisch gaan rijden.” 

Veelgehoorde kritiek is het gebrek aan laadpalen.

“Je hoeft geen dure laadpalen aan te schaffen. Het kan veel simpeler. Als de overheid wil subsidiëren, laat ze dan stroom gratis verstrekken die uit de lantaarnpalen komt. Dat kan technisch. Wij komen nooit op Mars zonder subsidie van de overheid. Elke transitie wordt op een af andere manier gesubsidieerd. Weet je, we doen nu nog moeilijk maar binnen nu en vijf jaar hebben we inductie. Dan laden we stroom als we bij een verkeerslicht staan. Of je rijdt ‘m tegen een poortje aan om op te laden. Dat ik nog zo gek ben om met een kabel te slepen… Over vijf jaar lachen wij daar om.”

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen