Dat Saab elektrische auto’s gaat bouwen is geen nieuws. In december maakte de Zweedse autofabrikant bekend dat het een order kreeg voor het leveren van 150.000 EV’s aan het Chinese bedrijf Panda New Energy. In januari kwam daar een opdracht van Huateng voor nog eens 20.000 auto’s bij. Eeen presentatie van algemeen directeur Mattias Bergman roept bij ons na  bestudering ervan vooral vragen op.

saabHet verhaal van Bergman komt er op neer dat National Electric Vehicle Sweden (NEVS) het oude model 9-3 van een vernieuwde batterij met een lange actieradius voorziet. Het model voldoet aan moderne veiligheidseisen én wordt wordt uitgerust met ‘communicatie met de buitenwereld’. Wat bij de presentatie opvalt is dat de mobiliteitsdiensten gelijkwaardig aan de nieuwe modellen worden gepresenteerd. Wat ze precies inhouden is echter onduidelijk.

Verschillende uitvoeringen

Vanaf 2018 komt Nevs met vier nieuwe modellen: een ‘family SUV, een ‘active all-rounder’, een ‘urban adventurer’ en een ‘sporty urban suv’. NEVS heeft een klantsegment geïdentificeerd dat ze ‘green indepent’ noemen. Dat zijn consumenten die graag in de natuur zijn en zich aangetrokken voelen tot crossover en SUV-modellen. Saab gaat in zowel Trollhättan in Zweden als  in het ChineseTianjin produceren. De Zweedse fabriek heeft een productiecapaciteit van 180.000 auto’s per jaar, de Chinese kan er 200.000 aan.

Nergens concreet

Bergman wordt geïnterviewd door Hakan Matsson, dagvoorzitter namens het Stockholmse financiele dagblad 'Dagens Industri'.  Matsson is onder de indruk van het nieuws en probeert meer informatie los te laten. Bergman gaat daar echter niet op in en wordt niet concreet. Jammer, want het nieuws roept bij ons wel een aantal vragen op na wat doorrekenen. Panda New Energy plaatste een order voor 150.000 auto’s met een omvang van 10 miljard euro. Dat is € 66.700 per auto. Huateng plaatste een order voor 20.000 EV’s met een waarde van 850 miljoen euro. Ofwel € 42.500 per auto. Een verschil van € 24.200.

Dienstenpakket van € 25.000 per auto?

Bij verdere bestudering van de presentatie blijkt dat Panda de auto’s inclusief diensten heeft besteld. Die diensten zouden dan een waarde van bijna € 25.000 per auto hebben?! Dat is opmerkelijk om dat nergens diep wordt ingegaan over die diensten zelf. Of heeft Panda New Energy gewoon auto's besteld die dikker in de accessoires zitten? Wat wij uit de presentatie opmaken is dat NEVS veel verder kijkt dan de auto alleen. ‘Communicatie met de buitenwereld’? Wat gaat NEVS meer bieden dan bijvoorbeeld Tesla nu al doet? We kunnen ons van alles voorstellen bij die mobiliteitsdiensten die NEVS wil leveren. Maar intussen blijven we met een aantal prangende vragen zitten.

Bronnen:

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen