Fastned opende begin december een nieuw en eerste overdekt snellaadstation, in het hart van Den Haag. De zoveelste loot aan de tak, die in Nederland voller en voller wordt. Roland van der Put, technisch directeur van het jonge bedrijf dat stroom verkoopt voor elektrische auto’s, schetst de ontwikkelingen in de nabije toekomst. Waarvoor Fastned al grotendeels voorbereid is. “Wij moeten best ver vooruit kijken en werken. Voor je het weet is het 2019. Vanaf dan komen er veel nieuwe en voordelige elektrische auto’s op de markt. Dan moeten wij er klaar voor zijn.“

Fastned is wel grotendeels voorbereid, andere instanties hebben mogelijk meer tijd nodig. Het bedrijf heeft een lange adem nodig. Van der Put: “Het proces om nieuwe locaties te verkrijgen en vergunningen binnen te halen kost veel tijd. We moeten gemeenten overtuigen dat ze niet alleen paaltjes moeten plaatsen, maar ook een vergunning moeten uitgeven voor een station.  Ze moeten daar vaak het bestemmingsplan voor aanpassen.” 

“Van Rijkswaterstaat mogen we nog niet meer ruimte claimen, omdat de behoefte aan elektrisch laden nog niet groot is. Als dat verandert gaan wij misschien wel stuivertje wisselen met benzinestations. We zijn met veel partijen in gesprek omdat wij op meer locaties een station willen bouwen, buiten de bestaande plekken langs de snelwegen.”

Europees netwerk  

Van der Put toont zich desondanks optimistisch. “Wij krijgen nu regelmatig telefoontjes van partijen of gemeenten die een stuk grond hebben waarop ze een laadstation willen plaatsen. Maar dan moeten we uiteraard eerst bekijken of de locatie ook voor ons interessant is en er bijvoorbeeld voldoende ruimte is. Je kunt tegenwoordig zelfs op onze internetsite een locatie aanmelden. Wij zijn ook in België en Duitsland aan het kijken voor locaties. Ons doel is om een Europees snellaadnetwerk te bouwen. Daar moeten wij naartoe. Samen met andere bedrijven. Zodat straks alle bestemmingen in Europa bereikbaar zijn met een elektrische auto. 

We hebben contacten met alle fabrikanten van elektrische auto’s. Wij willen van hen weten wat wij de komende jaren aan auto’s en technieken kunnen verwachten. Andersom willen ze dat van ons ook weten. Goede navigatiesoftware is misschien nog wel belangrijker dan een grotere batterij. Nu geven de meeste systemen aan waar je het dichtstbijzijnde oplaadstation vindt. Terwijl je dat niet wilt. Beter is dat het navigatiesysteem aangeeft waar je op jouw route kunt opladen als de batterij bijna leeg is. Zodat je altijd je bestemming kunt halen. Daarom hebben wij onlangs onze eigen route app ontwikkeld en op de markt gebracht.” 

Reikwijdte 

“Ik denk dat je een balans krijgt tussen hoe groot de accu moet zijn en hoe snel je kunt opladen. De accu van Tesla is groot, maar ook zwaar. En de accu is een substantieel deel van de auto. Hoe vaak rijd je nu in een ruk 400 kilometer of meer? De meeste mensen niet vaak.  Stel, de auto voldoet voor 95 procent van jouw ritten en je kunt snel laden via 150 of 300 kW… Dat betekent dat je niet elke dag aan de snellader hoeft. Wij hebben uitgerekend dat de gemiddelde auto 16.000 kilometer per jaar rijdt. Dat is per week ongeveer 300 kilometer. Dát moet je dus aan reikwijdte hebben. De Opel Ampera E kan dat al. Die moet je dus gemiddeld een keer per week opladen. Je kunt dat thuis doen als je een oprit hebt en dat vergt ongeveer 18 uur. Je kunt het ook  aan de snellader doen. Dat kost op dit moment een goed uur. Maar als je een auto hebt die sneller kan laden, dan ga je eens per week 20 minuten aan snellader en dan ben je klaar voor de rest van de week. Op deze manier heb je geen laadpaal meer nodig om elektrisch te kunnen rijden. En wordt laden net zoals tanken, maar dan schoon en goedkoop.”

“Wij kunnen vrij gemakkelijk het aantal laders per station uitbreiden en/of vervangen voor snellere laders. Alle benodigde kabels liggen er al. We zagen al jaren geleden dat we met laagspanning niet konden volstaan. De eerste 150 kW-palen kunnen we volgend jaar al plaatsen; binnen een paar maanden. De vraag is echter of dat economisch slim is als er dan nog geen auto’s gebruik van maken. Pas als fabrikanten met auto’s komen die op 150 kW kunnen opladen, gaan we dat waarschijnlijk doen. Het wachten is dus op die auto’s.  Maar er zijn grote ontwikkelingen gaande. Bijna iedere fabrikant heeft elektrische modellen aangekondigd. Het gaat om enorme aantallen. Volkswagen wil een tot twee miljoen elektrische auto’s per jaar gaan produceren. Dat is een enorm aantal.”  

In Noorwegen is al 30 procent elektrisch 

Van der Put verwacht niet dat de vermindering van fiscale voordelen vanaf 2017 ten koste gaat van een verdere toename van het aantal elektrische auto’s. “De subsidies worden minder, maar er is nog steeds de bijtelling. Er komen het komende jaar veel aantrekkelijke auto’s op de markt. Onze verwachting is, dat mensen met een leasecontract die nu nog in een plugin rijden, straks bij een nieuw contract voor een volledig elektrische auto met 4 procent bijtelling gaan, in plaats van een auto met fossiele brandstof en een bijtelling van 22 procent. De plugin-rijders van nu zijn de EV-rijders van de toekomst. In Noorwegen is de verkoop van nieuwe benzineauto’s ingestort. Die verkopen al bijna niet meer. Dertig procent is al elektrisch, waarom zou je dan nog een benzineauto kopen?”

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen