Vrijwel alle on-board navigatiesystemen (Tesla uitgezonderd) geven een overzicht van laadstations op de plek waar je bent. Als je een route plant, wil je weten waar je onderweg kunt laden. Fastned lanceerde eind 2016 een routeplanner specifiek voor elektrische rijders. We probeerden hem uit.

Het principe van zo’n routeplanner is niet nieuw. EV Tripplanner bestaat al langer en biedt veel meer mogelijkheden. De EV Tripplanner is echter volledig georiënteerd op Tesla en kent enkel een mogelijkheid voor een Nissan Leaf (in betafase). Dit plansysteem houdt rekening met een enorm aantal factoren, zoals de binnen- en buitentemperatuur, gebruik van de airco en zelfs de bandenmaat (bredere banden hebben meer luchtweerstand). 

De planner van Fastned blinkt wat dat betreft uit door eenvoud: je vult in waar je bent en waar je naartoe wilt en kiest de effectieve range van je auto en het restpercentage waarmee je op je plek van bestemming wil aankomen.

Het verband tussen effectieve range en reistijd

 

Maastricht – Groningen – 334 km

Effectieve range

150

200

300

Fossiel

Laadstops

Hondsiep
De Somp
Lageveen

De Slenk
Lageveen

Lageveen

 

Laadtijd

0:55

0:44

0:21:00

 

Rijtijd

3:23

3:21

3:19:00

3:22

Totale reistijd

4:18

4:04

3:40:00

3:22

Dat de totale rijtijd afneemt bij een grote batterij is niet verwonderlijk. Wél interessant is dat deze routeplanner heel eenvoudig het effect van een grotere actieradius laat zien.

EV Tripplanner houdt rekening met stijgen en dalen. Dat heeft effect op het energieverbruik. We rekenden daarom ook de route door van Groningen naar Maastricht. Dat gaf enkel een klein verschil in laadtijd bij een effectief bereik van 150 kilometer. Bij een grotere actieradius gaf dat nagenoeg geen verschil:

 

Groningen Maastricht – 337 km

Effectieve range

150

200

300

Fossiel

Laadstops

Het Veen
Lokkant
Swentibold

De Brink
Lokkant

Lokkant

 

Laadtijd

0:59

0:44

0:22:00

 

Rijtijd

3:35

3:24

3:22:00

3:22

Totale reistijd

4:33

4:08

3:40:00

3:22

 

Bij navraag gaf Fastned aan dat de routeplanner inderdaad geen rekening houdt met hoogteverschillen. Voor Nederland vinden ze dat niet nodig. Mochten ze de planner uitbreiden naar het buitenland dan is het wel logisch om te doen.

Bovenstaande berekeningen hebben we ook uitgevoerd voor de routes Terneuzen – Groningen (vice versa) en Den Helder – Maastricht. Deze gaven een vergelijkbaar beeld als de route Maastricht – Groningen.

Hoe verkort je de reistijd?

Hoe leger de batterij, hoe sneller hij oplaadt. We rekenden daarom nogmaals de route door, maar nu met een verschillend restbereik. Zo ontdekten we dat de routeplanner van Fastned altijd een minimum restbereik aanhoudt bij tussenstops. De planner houdt dan een marge van 15 kilometer bereik aan. Bij het laatste laadpunt op je route houdt hij rekening met de capaciteit die je op het punt van bestemming wilt hebben. Want vanaf dat punt wil je namelijk ook weer verder.

Ons oordeel

De routeplanner van Fastned blinkt uit door zijn eenvoud. Dat maakt hem overzichtelijk en gebruikersvriendelijk. De keuze om uit te gaan van het rijbereik in de praktijk is een slimme: als gebruiker hoef je niet allemaal parameters in te vullen (auto, merk, type, temperatuur, soort banden, et cetera).  Ook heel doordacht vinden we de restcapaciteit bij aankomst op je bestemming.

Fastned ontvangt dan ook lovende kritieken van gebruikers. Eén van hun gebruikers wenste dat deze routeplanner in het on board navigatiesysteem van zijn BMW i3 was opgenomen.

De routeplanner van Fastned is nu nog in Beta. Als de planner op Europese schaal werkt, inclusief snelladers van andere providers, kan hij interessant zijn voor autofabrikanten. Een andere ontwikkeling is Android Auto dan wel Apple Carplay.

Maar het is natuurlijk ook heel praktisch voor elektrische rijders om elke snellaadpaal waar je komt als favoriet aan het ingebouwde navigatiesysteem toe te voegen. Volgens ons sluit de routeplanner van Fastned goed aan op de behoefte van elektrische rijders. We zijn ook benieuwd naar jouw ervaringen: deel ze met ons via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Links

  • https://route.fastned.nl/

 

 

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen