De rol van energiebedrijven verandert in snel tempo. ‘Eenvoudige’ leveranciers van elektriciteit en gas veranderen het komende decennium in een dienstverlener die diverse intelligente oplossingen biedt voor de eindgebruiker. Eneco zet vol in op smart: voor thuis, mobiliteit, bedrijfsgebouwen en outdoor.
 
dennis en klaartjeDennis Klinker is manager Elektrisch Laden van Eneco: “Wij waren tien jaar geleden een partij die alleen in energie deed en maken momenteel de transitie door naar het leveren van slimme diensten.” Veelal samen met andere bedrijven. Klaartje Vermeeren, manager Partnership van Eneco zit bijvoorbeeld met auto-importeurs om tafel om slimme laadoplossingen voor auto’s te creëren. 
 

Waarom kiezen jullie voor een partnership met andere bedrijven? 

Klaartje: “Als 6 miljoen auto’s over gaan op elektrisch rijden zal de energievraag fors toenemen.Dat heeft natuurlijk veel impact op de energiemarkt. De automotive branche zit in een transitie door de opkomst van de elektrische auto. Door met elkaar samen te werken  kunnen we elkaar dan ook helpen om de transitie te versnellen en deideale oplossing te Wij  zoeken dan ook actief de samenwerking op met autofabrikanten en leasemaatschappijen in diverse landen om partnerships aan te gaan en gezamenlijk oplossingen te realiseren.” 
 

Hoe ontwikkelt de EV-markt zich volgens jullie? 

Dennis: “Ingrijpend. Als je ziet wat er op dit moment in de automotive geïnvesteerd wordt… Dat zijn miljarden. Je ziet de actieradius van auto’s groter en de accu’s in rap tempo goedkoper worden. Het wordt steeds aantrekkelijker om in een elektrische auto te gaan rijden. Wij verwachten dat in 2017 de nadruk nog hoofdzakelijk op de zakelijke leasemarkt ligt. In 2018 zullen de eerste stappenin de consumentenmarkt gezet gaan worden. We verwachten dat dan de Total Cost of Ownership (TCO, de totale kosten van een auto, red.)  van een elektrische auto gelijk aan die van een benzineauto. Dus we hebben in 2018 de TCO te pakken. In 2022 verwachten wij dat de aanschafprijs van de elektrische auto lager is dan die van een benzineauto. Dat is het moment waarop de consumentenmarkt volledig los gaat.” 
 

Is EV onomkeerbaar? 

Klaartje: “Elektrisch rijden zeker. Wij hebben geen keus. Ook  draadloos laden zal hier aan bijdragen  Dan is het helemaal onomkeerbaar. Partijen zijn ermee bezig.” Dennis: “Het is nog niet helder wanneer dat beschikbaar komt. Het is al mogelijk, maar nog niet voor het grote publiek. Er zijn al pilots gedraaid. Maar het schijnt nogal uitdagend te zijn om grootschalig een hoog vermogen te laden. Als het autonoom rijden doorbreekt, wat veelalgekoppeld wordt aan elektrisch rijden, is deze oplossing erg interessant. De oplaadlocatie wijzigt dan wellicht. Er ontstaan grote parkeerplaatsen met draadloos laden. De auto kan daar zelf naartoe rijden. We hebben daar een beeld bij, maar we weten niet hoe zich dat gaat ontwikkelen.”
 
 

Hoe ziet de rol van Eneco er in 2025 uit? 

Klaartje: “De traditionele energiemarkt verandert. Van gas- en elektriciteitsverkoper worden we een dienstverlener op het gebied van energie en IT. Denk daarbij ook aan aanverwante producten als laadpalen, aan een toepassing als Toon en  aan het opzetten van windparken. Onze diensten gaan vooral plaatsvinden rond huizen en bedrijven. Alleen energie leveren in een gebouw is heel leuk, maar het gaat er ook om hoe het klimaat in een pand is en het gaat om gebouwbeheerssystemen.”  
 

Hoe ontwikkelt de laadinfrastructuur zich?  

Dennis: “In Nederland heb je acht miljoen huishoudens. Daarvan heeft 30 procent een oprit. Als die mensen, dat zijn 2,4 huishoudens, uiteindelijk EV gaan rijden, dan laden die naar verwachting het liefst op de locatie op waar ze op dat moment verblijven en dus thuis.’s Nachts thuis laden is altijd het meest ideaal. Want dan staat de auto toch voor de deur. Zakelijke locaties zijn ook ideaal om op te laden, omdat je vaak lang aan het werk bent. Daarom zoomt Eneco ook op die locaties in. Wij willen voor zakelijke klanten slimme oplossingen bedenken voor de kantoorpanden. En aan de consumentenkant willen wij de laadpaal koppelen aan energie gerelateerde producten.”   
 
Klaartje: “Ook al heb je thuis een oplaadmogelijkheid, dan denk ik dat veel EV-bezitters zakelijk opladen. Het hangt natuurlijk wel een beetje van het woon-werkverkeer af. En van de grootte van de accu, en van de beschikbaarheid van de paal. Opladen op zakelijke locaties is op dit moment het goedkoopst. Als bedrijf doe je er verstandig aan om daar voor je medewerkers een faciliteit te hebben. Thuis ligt het laadtarief ongeveer op 16 cent exclusief btw. De zakelijke tarieven liggen vele malen lager.“ 
 

Niet alle bedrijven beschikken over voldoende laadpalen. Als ze die überhaupt al hebben. 

Klaartje: “Dat klopt. Maar een probleem als te weinig oplaadpalen leidt tot nieuwe oplossingen. Bijvoorbeeld dat een stekker automatisch ontkoppelt zodra een auto opgeladen is. De buurman kan dan vervolgens de kabel in zijn auto klikken.” 
 
Dennis: “Ook groeit de vraag naar load balancing. Wij hebben oplossingen waarbij capaciteit van de laadpunten afgestemd is op de beschikbare energie in een pand. De beschikbare capaciteit zal in dit geval verdeeld worden over het aantal laadpunten. Als alle laadpunten bezet zijn zal er dus minder hard geladen worden dan wanneer niet alles bezet is. Hiermee realiseer je dat ondanks beperkte capaciteit  toch alle auto’s opgeladen kunnen worden."  
 
Wat rijden jullie zelf?

 

Klaartje: “Ik rijd helaas nog niet elektrisch. Ik kan ook uitleggen waarom. Ik werk in Rotterdam en woon in Nijmegen. De  reisafstand is te groot en in mijn functie maak ik ook veel zakelijke kilometers. Daarnaast woon ik op een woonark waarbij ik geen toestemming van de gemeente krijg om een laadpaal te plaatsen. Zodra de actieradius van de auto’s groter wordt ga ik over op een elektrische auto.” 
Dennis: “Ik rijd in een Audi e-tron, een plug-in hybride. Voorheen had ik een volledig elektrische BMW. Maar dat was gezien de gezinssituatie nogal een uitdaging. Het is best pittig, zo’n relatief kleine auto met twee jonge kinderen. Ik heb inmiddels 30.000 kilometer met de Audi gereden, 55  procent was daarvan elektrisch.  Het is dus ook best mogelijk die plug-in hybride elektrisch te gebruiken. De ervaring leert wel dat je elke gelegenheid moet aangrijpen om op te laden. Het wordt een gewoonte. Zo’n auto hoort ook bij mijn rol bij Eneco om uit te zoeken hoe alles werkt. Het is voor mij de uitdaging om zoveel mogelijk elektrisch te rijden. Het wordt een sport om het maximale uit de actieradius te halen. In het begin is het leuk om gebruik te maken van het enorme vermogen van de elektrische auto. Maar ik ging snel over naar het maximale uit de actieradius te halen. Het zuinig rijden zie je erg veel terug in de markt. Iedereen gaat rustiger rijden.”  

Gaat waterstof nog een prominente rol spelen? 

 

Dennis: “Daar zijn de meningen over verdeeld. Persoonlijk denk ikdat het een combinatie van elektrisch en waterstof gaat worden. Ik hoor geluiden in de markt dat de automotive sector ook flink in waterstof investeert op dit moment. EV gaat voor personenvervoer heel geschikt zijn. Voor het vrachtvervoer zie ik mogelijkheden in de waterstof. De ontwikkeling van duurzame brandstoffen is onomkeerbaar. Als je het sec over EV hebt, dan zijn er de afgelopen jaren snelle stappen gemaakt zowel qua auto’s als laadinfra. Waterstof heeft behoorlijk wat tijd nodig om dat in te halen.”   

Welke smart-ontwikkelingen kunnen wij de komende jaren verwachten? 

 

Dennis: “Wij hebben nu al een app ontwikkeld voor smart charging (#ichargesmart )waarbij wij de energiemarkt koppelen aan het laadschema van een elektrische auto. Als er bijvoorbeeld ’s nachts veel duurzame energie op de markt beschikbaar is omdat het hard waait, dan worden prijzen lager. We laten op dat moment een auto opladen. Op het moment dat de prijzen omgaan gaan, stoppen wij het opladen. Daarmee kunnen wij duurzaam laden en een kostenbesparing realiseren. Een particulier kan niet met de energieprijzen spelen, dat kunnen wij uiteraard wel. Wij belonen de eindklant als hij daar gebruik van gaat maken.” 
 

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen