Testverslag Volkswagen Golf GTE Cleantechtest

Na het testen van de e-Golf had ik maar één wens: een elektrische Golf in GTI uitvoering. Die wens is nog niet uitgekomen, maar na het rijden met de Golf GTE weet ik zeker dat een e-Golf in GTI uitmonstering een goed plan is. De GTE blijkt een auto met drie gedaantes.

Hybrid

De Golf GTE is een plug-in hybrid (PHEV). Daarin zit een 1.4 TSI motor die 150 paardenkrachten levert. Onder de motorkap zit echter ook een elektromotor die daar nog flink wat extra power aan toe voegt, waardoor het totaal uitkomt op 204 pk. De elektromotor zelf is al goed voor 102 pk.

In combinatie met de automatische DSG-versnellingsbak schiet de Golf in 7,6 tellen naar de 100 kilometer per uur en als het zou kunnen stoomt 'ie door naar een topsnelheid van 217 km/h. Dat zijn geen prestatiecijfers die een zuinigheidsmonster doen vermoeden. Toch is het officiële gemiddelde verbruik 1,5 liter benzine op 100 afgelegde kilometers. De elektrische actieradius bedraagt 50 kilometer.

Hoe zit dat in de praktijk? Hoogste tijd voor een Cleantech Test!

Over de Cleantech Test

We rijden een rondje langs alle zeven gemeentehuizen van de Cleantechregio. We noteren de afgelegde afstand, het testverbruik en de reistijd. Gemeentehuizen staan doorgaans in de centra. De route staat garant voor een afwisseling van snelweg, binnenwegen en stadsverkeer.

De Golf GTE

De Golf GTE is al vanaf 2014 op de Nederlandse markt en kent een vanafprijs van zo’n € 38.000. De hybride was – onder andere vanwege de fiscale bijtelling – populair bij de zakelijke rijder. En nog steeds zijn er enkele modellen beschikbaar met 15% bijtelling.

Als ik de GTE afhaal bij Pouw Deventer zie ik meteen het contrast met de e-Golf. Waar de e-Golf heel braaf staat te wezen met glad afgewerkte wielen (niet mijn smaak), staat de GTE op 18 inch lichtmetaal. Een blik in het interieur levert meteen herkenning en een glimlach op: de geruite stof op de stoelen zat ook op de eerste generatie GTI’s. Een volgende blik is direct naar de versnellingspook. Helaas: de golfbal ontbreekt.

De stoelen zitten zoals ze eruitzien: echte sportstoelen die je torso goed omsluiten. Ze zitten zelfs zo strak dat iets verschuiven niet snel gebeurt. Ik vraag me af hoe dat bevalt als je hele lange ritten (langer dan vier uur) maakt. De Cleantech Test duurt zo’n drie uur. Aan het einde merkte ik wel dat ik graag anders zou zitten. Verder: vurrukkulluk meubilair!

Golfjes staan erom bekend dat ze zakelijk zijn ingericht. Ook de GTE heeft het bekende interieur (dat in de zevende generatie Golf toch allerminst sober kan worden genoemd). In de GTE heb ik toch de indruk dat de vet aangezette verchroomde lijst op het stuur me uitdagend aangrijnst. Zo van: kom op, laten we lol maken!

Navigatie

De klokkenwinkel is ook identiek aan de overige Golfs. Op dit vlak scoort de e-Golf punten met zijn volledig digitale dashboard. Navigeren gaat zowel met het eigen VW-systeem als met dat van Android Auto/Apple Carplay. Een mooie gelegenheid om deze systemen te vergelijken. Wat mij betreft wint Apple Carplay het van het VW-systeem. Bediening gaat via spraakherkenning (Siri heeft daar af en toe moeite mee), de bediening is overzichtelijk, logisch en snel. De grafische weergave vind ik zelf overzichtelijker dan het meer gedetailleerde scherm van VW. Enfin, hier kan ieder zijn eigen keuzes in maken.

Fiscaal gedreven

Heel veel hybrides zijn destijds puur vanwege de lage bijtelling aangeschaft. De verhalen over gebruikte hybrides waarvan de laadstekker nog steeds in het plastic zit zijn legio. Niet zo netjes ook van de bestuurder: terwijl de berijder profiteert van de lage bijtelling, draait de werkgever op voor de kosten van de hogere aanschaf en op termijn: de forse budgetoverschrijdingen van de brandstofkosten.

Om te onderzoeken hoe dit werkt, hebben we de Clean Tech Test deze keer tweemaal gereden. Eén keer met een auto met een lege batterij. En één keer met een volgeladen batterij (en een aangepast rijgedrag).

Drie gedaantes

De Golf GTE blijkt een auto te zijn met drie gedaantes:

  1. De GTI. Druk de GTE-knop in en je hebt een onvervalste GTI. De 1.4 benzinemotor is een juweeltje (dat zul je niet snel lezen op andere e-autoblogs…): hij is al bij lage toerentallen paraat en is er niet vies van om hoge toeren te draaien. Hij gedraagt zich als… een elektromotor!
  2. Een elektrische auto. Via de E-mode-knop bij de pook kun je instellen dat de auto zich 100% elektrisch gedraagt. Enige voorwaarde: er moet prik in de batterij zitten. Hoewel de elektromotor minder vermogen levert dan de benzinemotor, is het meer dan voldoende om te genieten van de vloeiende duw in de rug bij accelereren. Saillant detail: ook in de elektrische stand is de – heerlijk schakelende – automaat actief.
  3. Een spaarauto. Via de zelfde E-mode-knop kun je ervoor kiezen om de auto als hybride te rijden of om de batterij op te laden. In deze stand is het een sport om zo min mogelijk liters brandstof door de leidingen te laten spoelen.

Hoe rijdt de GTE?

Het gaspedaal kent een grotere tegendruk dan gebruikelijk. En vanaf het moment dat de auto begint te rollen voel ik al: dit wordt een feestje! De GTE verleidt je tot stoplichtsprintjes.

Hij is uitgerust met 225/40 R18 banden. Voor wie dat niks zegt: groot, breed en ultralaag. In combinatie met het aangepaste onderstel lijken stukken rechte weg enkel aangelegd om een verbinding van bocht naar bocht te maken. Het onderstel is lager en stugger dan dat van de e-Golf. Stuurcorrecties worden direct en zonder misbaar uitgevoerd. Hij stuurt messcherp.

En hoewel ik het geen echte GTI vind – daarvoor is ie te comfortabel – mag je deze auto wat mij betreft een vette GT (Gran Turismo) noemen. Dat is de categorie auto’s waarmee je zowel in hoog tempo lange afstanden aflegt als een auto waarmee een binnendoorweg een feestje wordt.

De resultaten

Toen ik de stekker in het plastic liet en voluit genoot van de geneugten van de GTE, zag ik een gemiddeld verbruik van 6,6 liter / 100 km (1 op 15). Op zich niet slecht, gezien het parcours en het tempo.

De ronde mét stekker pak ik anders aan: de batterij wordt volledig opgeladen. Vervolgens: op de snelweg kies ik de mode opladen; in de bebouwde kom rijd ik volledig elektrisch. Daar waar nodig (tussen de bebouwde kom en met constante snelheid) kies ik voor opladen. Dat levert een gemiddeld verbruik op van 4,2 kWh/100 km en 4,4 l/100 km (1 op 22,7). Nog zuiniger rijden is beslist mogelijk.

Voor wie is deze auto interessant?

Er zijn nog steeds (reeds gekentekende) GTE’s te koop met 15% bijtelling. Het aardige van de GTE is dat je je niet druk hoeft te maken om de range. Ik denk dat deze auto interessant kan zijn voor een scherp calculerende rijder met een voorliefde voor leuke auto’s. Lijkt me wel zo netjes om je werkgever dan te beloven de meegeleverde stekker ook te gebruiken.

Tegelijkertijd denk ik dat de huidige ontwikkelingen (Opel Ampera-e, e-Golf) geduchte concurrenten zijn. Wie zuinig wil rijden, kan ook kiezen voor het hybride concept van Toyota (Prius, C-HR). Dat zijn prima auto’s, maar wel andere concepten en met veel minder vermogen dan de GTE.

Als ik de tweedehandsprijzen eens bekijk, denk ik dat de particulier die een GTI wil rijden met het een heel gunstig verbruik wel eens leuk zaken kan doen.

Locatie

Tijd

Km

Actieradius
elektrisch

Actieradius
benzine

Verbruik
elektrisch
[kWh/100km]

Verbruik
benzine
[l/100km]

Start -Deventer

09:11

0

46

*410

 

 

Lochem

09:35

28

32

390

6,4

3,8

Zutphen

09:59

46

11

390

10,2

2,4

Brummen

10:15

57

10

380

8,8

2,7

Apeldoorn

10:49

84

8

360

6,1

3,6

Epe

11:15

106

15

330

3,8

4,4

Twello

11:37

126

5

310

4,1

4,4

Deventer

11:46

132

0

310

4,4

4,3

Finish- Deventer

11:57

136

0

310

4,2

4,4

Totaal

2:46

136

 

 

4,2

4,4

*) Bij de start was de benzinetank niet 100% gevuld.

Ranking

Auto

Datum

Soort

Test tijd

[u:m]

Afgelegde afstand

[km]

Verbruik elektrisch

[kWh/100km]

Verbruik brandsto

[l/100km]

Opel Ampera

10-5-2017 range extender   4,8 14,6 1,5

BMW i3

25-4-2017

BEV

03:06

131

15,3

0

Toyota Prius hybrid

28-3-2017

full hybrid

03:08

124,8

0

3,8

Volkswagen Golf GTE

13-7-2017

plug in hybrid

02:46

136,0

4,2

4,4

Toyota C-HR hybrid

21-3-2017

full hybrid

03:04

117,2

0

4,6

Hyundai Ioniq hybrid

11-4-2017

full hybrid

02:52

143

0

4,7

 

 

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen

Ga mee op E-xpeditie!

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang de laatste verhalen in je inbox!

Clean Tech Test

thumb 20170704 114121737 iosOpel Ampera-e

tijd: 02:42

17 kWh/100 km

0 l/100km

thumb toyota priusToyota Prius

tijd: 03:08

0 kWh/100 km

3,8 l/100 km

vw gte deventer 200Volkswagen Golf
GTE

tijd: 2:46

4,2 kWh/100 km

4,4 l/100 km

thumb 20170321 123046182 iosToyota C-HR

tijd: 03:04

0 kWh/100 km

4,6 l/100km

thumb opel amperaOpel Ampera

tijd: -

14,6 kWh/100 km

1,6 l/100km

BMW i3 Epe 2BMW i3 REX

 tijd: 03:06

15,3 kWh/100 km

0 l/100 km

Hyundai Ioniq Hybrid ZutphenHyundai Ioniq
hybrid

 tijd: 02:52

0 kWh/100 km

4,7 l/100km