In 2016 ontstond E-xpeditie.nl met de ambitie om de transitie naar elektrisch rijden te volgen. Grote veranderingen gaan doorgaans met heel veel kleine stapjes. De overgang van verbrandingsmotor naar volledig elektrisch kent ook een tussenstap: de hybride. En hybrides zijn er in heel veel varianten. Ik voelde de Toyota C-HR hybrid aan de tand.

Toyota C-HR

Het leek ons gepast om de Clean Tech Test te starten met de Toyota C-HR. Waarom? Toyota is al sinds mensenheugenis pionier met de hybride technologie. Zeer recent brachten ze een nieuw model uit: de C-HR. Toyota Wagenmaker was zo vriendelijk ons een mooi exemplaar ter beschikking te stellen.

De C-HR, een cross-over tussen een MPV en een SUV, ziet er echt 'cool' (aldus mijn zoon) uit. Zeker in de uitvoering die ik reed, een 1.8 Hybrid Premium automaat. Je zou kunnen zeggen dat het een rijdende smoking is: de auto was zwart uitgevoerd, tot de velgen aan toe. De bekleding was deels van leer en deels stof. Mijn eerste associatie met de bekleding: Louis Vutton. Ook het (verwarmde!) stuurwiel heeft een modificatie ondergaan: het is nog steeds typisch Toyota, maar de knoppen hebben een make-over gehad. Ik denk dat lange Europeanen het stuur graag nog verder naar zich toe willen halen dan nu mogelijk is.

Binnenin word je helemaal verwend: je kunt goed merken dat Toyota heel veel aandacht aan het design heeft besteed. De afwerking is van premium niveau. Met mijn 1.92m had ik nog bijna 10 centimeter hoofdruimte. Ik kan achter mezelf zitten. Op de achterbank raakt mijn kruin de (aflopende) hemelbekleding. Voor mijn knieën is voldoende plaats naast de rugleuning van de voorstel. Als ik de voorstoel iets hoger zou plaatsen, zou dat de ruimte achterin ten goede komen. Achter die achterbank bevindt zich nog een lel van een kofferbak.

Informatiesysteem

Het informatiescherm is lekker groot, zit op een goede plek, is overzichtelijk en daardoor intuïtief te bedienen. Tijdens de rit moest ik veel adressen intypen. Tijdens het typen zou het scherm nog wat sneller mogen werken; nu moest ik na elke letter een seconde wachten voor ik de volgende kon kiezen.

De automaat is een CVT: de duw-schakelband die van Nederlandse origine is. Deze automaat is bepalend voor de rijbeleving: je kunt er in alle rust heerlijk mee cruisen. Als je echter goed gas geeft, hoor je de motor in toeren stijgen, terwijl de snelheid gestaag oploopt. Het is dan net of er een rechtstreekse verbinding is tussen de motor en de wielen, wat dankzij de CVT feitelijk ook zo is.

Wat valt op?

Allereerst vind ik de C-HR een zeer geslaagde auto: hij is ontzettend ruim van binnen, hij heeft opvallende looks en – waar ik veel waarde aan hecht – hij stuurt ontzettend lekker. Deze cross-over heeft een onderstel dat snel en soepel oneffenheden (verkeersdrempels) wegfiltert zonder na te deinen. Op de vele binnendoorwegen was het een genot om hem van bocht naar bocht te sturen.

Desondanks is het geen sportauto. De 1.8 hybride levert een gezamenlijk vermogen van 122 pk. Dat is niet echt riant voor een auto van bijna 1.500 kilogrammen. Toch spurt ie daarmee in 11 seconden van nul naar honderd kilometer per uur. Zijn benzinebroer, de 1.2 turbo, levert 116 pk en heeft daar vrijwel net zo lang voor nodig (10,9s handgeschakeld, 11,1s met 

CVT).

Wat doet rijden met de Toyota C-HR met me? Believe it or not, maar ik kwam in een soort Zen-toestand. Het rijden is heerlijk ontspannend, zeker als je kalm aan doet. De combinatie van motor, onderstel, besturing en interieur klopt gewoon.

Full hybrid

Deze Toyota is een full hybrid. Je kunt er echter geen stekker in steken. Hoe werkt dat dan? De auto heeft een benzinemotor en een (kleine) elektromotor. Daarnaast heeft ie een batterij. Die batterij wordt opgeladen als de auto op de motor afremt, of de benzinemotor laadt de batterij bij, indien het motormanagement daartoe besluit. Hetzelfde motormanagement b

esluit of de elektromotor moet bijspringen.

Het voordeel van dit systeem komt erop neer dat de kinetische energie die verloren gaat bij het afremmen wordt opgeslagen om vervolgens bij het rijden te worden hergebruikt.

Tijdens het rijden viel me een continue interactie op. Dat was niet merkbaar aan het rijden, daar voel je niets van. Het was wel heel duidelijk inzichtelijk via het dashboard (en desgewenst het grote informatiescherm).

Het verbruik

Staat lekker autorijden nu op gespannen voet met een mooi milieu? Laten we eerst eens naar de officiële cijfers kijken:

Verbruik

1.2 Turbo – handgeschakeld

1.8 Hybrid automaat

Stad (l/100km)

7,4

3,4

Buitenweg (l/100km)

5,1

4,1

Gecombineerd (l/100km)

5,9

3,8

 

Toyota-dealer Wagenmaker (Deventer en Apeldoorn) is realistischer: gemiddeld raken de 1.2 Turbo’s 13 à 14 kilometer ver op één liter peut. De hybrides 18 tot 19 kilometer.

Ons testverbruik: 4,6 l / 100 kilometer, ofwel 1 op 21,7. En dat terwijl ik vrijwel continu aan het versnellen/afremmen was.

Financieel

Wagenmaker gaf aan dat 80 procent van de C-HR kopers voor de hybride-uitvoering gaan. Prijstechnisch liggen ze vlak bij elkaar: de 1.2 Turbo Premium kost € 32.620 me

t handbak en € 34.120 met automaat. De 1.8 Hybrid Premium wordt geleverd voor € 35.320. Dat is € 1.200 meer dan de benzine-uitvoering. Op de achterkant van een sigarendoos uitgereke

nd, heb je die meerprijs na 35.000 kilometer terugverdiend aan de pomp.

Conclusie

Een hybride bespaart een significante hoeveelheid brandstof. Voor wie veel ruimte wil, van lekker sturen houdt en een kekke auto voor de deur wil, kan ik een proefrit met een Toyota C-HR aanbevelen.

Ben ik na die warme aanbeveling van mijn elektrische geloof afgevallen? Allerminst. Ik vind een BEV nóg beter rijden dan een hybride met CVT.

Route

Een duurzaam milieu is mooi, maar daar wil je dan zoveel mogelijk van genieten! Voor wie van autorijden én een mooie omgeving houdt, raden we onderstaande route aan. Tip: stel de navigatie elke keer op de kortste route in. Of je daarvoor een hybride, een EV of een klassieke cabrio kiest, laat ik helemaal aan de lezer over. 

Route

Tijdstip

Kmstand

Start

12:38

0

Hanzeweg 8, Lochem

13:09

20,1

s Gravenhof 2, Zutphen

13:33

37,8

Engelenburgerlaan 31, Brummen

13:47

46

Marktplein 1, Apeldoorn

14:18

68,1

Markt 1, Epe

14:53

86,2

HW Iordensweg 17, Twello

15:17

105,7

Grote Kerkhof 1, Deventer

15:29

111,4

Tankstation - finish

15:42

117,2

Totale testtijd:  3:04 – gemiddelde snelheid: 38,2 km/h. Testverbruik: 4,6 l / 100 km.

Zelf jouw auto testen?

Wie het leuk vindt mag ook een testrapport invullen en met ons delen. NB We zoeken informatie van alle brandstoffen: benzine, diesel, aardgas, lpg, hybrides, raapolie en elektrisch.

  • Download testformulier [klik hier]
  • E-mail naar: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Plaats reactie


Beveiligingscode
Vernieuwen

Ga mee op E-xpeditie!

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang de laatste verhalen in je inbox!

Clean Tech Test

thumb 20170704 114121737 iosOpel Ampera-e

tijd: 02:42

17 kWh/100 km

0 l/100km

thumb toyota priusToyota Prius

tijd: 03:08

0 kWh/100 km

3,8 l/100 km

vw gte deventer 200Volkswagen Golf
GTE

tijd: 2:46

4,2 kWh/100 km

4,4 l/100 km

thumb 20170321 123046182 iosToyota C-HR

tijd: 03:04

0 kWh/100 km

4,6 l/100km

thumb opel amperaOpel Ampera

tijd: -

14,6 kWh/100 km

1,6 l/100km

BMW i3 Epe 2BMW i3 REX

 tijd: 03:06

15,3 kWh/100 km

0 l/100 km

Hyundai Ioniq Hybrid ZutphenHyundai Ioniq
hybrid

 tijd: 02:52

0 kWh/100 km

4,7 l/100km