400 km actieradius is genoeg

Hoeveel actieradius heb je nodig?

Een grote actieradius is niet zo moeilijk: simpelweg meer batterijen in je auto stoppen. Keerzijde is dat extra batterijen ruimte in beslag nemen, dat het gewicht toeneemt en dat er een prijskaartje aan hangt. Hoeveel is dan genoeg? We vroegen het onze lezers en het antwoord is: 400 kilometers vinden we genoeg.

Uiteraard is dat beeld genuanceerd, zoals onderstaand plaatje laat zien:

35% gaf aan dat 400 kilometer genoeg is, 27% kon uit de voeten met 300 kilometer en 21% gaf aan dat 500 kilometer een ondergrens is. En dan waren er ook mensen die met 100 of 200 kilometer uit de voeten kunnen.

Er is wat dat betreft genoeg keus:

Merk

Type

Batterij
[kWh]

Actieradius [km]

 Prijs 

MG ZS EV 42,5 220         30.985
Hyundai Kona 39 255         36.795
Aiways U5 63 335         37.500
Volkswagen ID.3 1st 58 340         37.990
Polestar 2 72,5 380         59.800
Hyundai Kona 64 400         41.595
Volkswagen ID.3 Pro S 77 440         43.000
Tesla Model 3 Long Range 72,5 450         59.995

Wat duidelijk terug te zien is is het prijskaartje dat aan de extra batterijen hangt. Voor een leaserijder zal het weinig uitmaken: de Hyundai Kona 64 kWh is vele malen populairder dan de versie met 39 kWh. Volkswagen komt ook met een sterk aanbod: de ID.3 Pro S komt op papier 10 kilometer minder ver dan de Tesla Model 3 Long Range. Het prijsverschil is echter fors: € 17.000.

Nu is actieradius gelukkig niet het enige criterium. Maar de tijd dat een EV er als een EV uit moest zien en in slechts enkele smaken verkrijgbaar was, is nu voorbij. Er valt echt wat te kiezen voor de consument.

Bekijk de nieuwse poll.

Categorie

Over de auteur

Arjan de Putter

Arjan is een creatieve duizendpoot met een passie voor duurzame mobiliteit. Als ondernemer en eigenaar van Fast Concepts, stond hij onder meer aan de wieg van E-xpeditie.nl, de ElektriciTijdrit en de 24 uur Waterstof Challenge. Ook is hij oprichter van QA2B BV.

LinkedInhomepage