Winnen BEV en FCEV van ICE?

BYD

Wint BEV en FCEV de strijd van ICE?

Eind 2019 interviewden we Rob Knop, directeur van de Van der Linden Groep.

Knop deed een stevige uitspraak: hij verwachtte dat meer dan de helft van de nieuw verkochte Hyundai’s in 2020 elektrisch zou zijn. De vraag is: gaat hij daar gelijk in krijgen?

De feiten

Afb. cijfers verkochte elektrische personenauto’s – bron RVO

Wat opvalt:

  • Kia loopt op kop
  • Van VW is onduidelijk wat de verhouding BEV/PHEV is
  • MG doet het heel erg goed
  • Kona is ook stabiel
  • En dan de XC40 (een PHEV op nummer vijf)

Wie een stuk op de snelweg rijdt ziet overal Tesla Model 3’s rondrijden. De cijfers van Tesla fluctueren heel erg omdat de aanvoer batchgewijs (‘groot schip per twee maanden’). Tesla komt echter niet voor in deze statistieken.

Zit elektrisch in de lift?

Afb. verkoop-marktaandeel EV en PHEV – Bron: RVO

 

Dat lijkt allemaal positief. Opvallend is de nieuwe opkomst van plug-in hybrids. Daarmee kun je dankzij grotere batterijen prima je woon-werk doen. En moet je verder weg, dan beschik je over proven technology, comfortabel, snel en zuinig.

Maar klopt dat beeld?

Het beeld dat je hebt is afhankelijk van je perspectief. Ik zet er een paar op een rij:

Afb. samenstelling Nederlandse EV wagenpark – Bron: E-xpeditie.nl

 

Dit beeld nuanceert meteen de stijging van plug in hybrids. De aantallen stijgen maar heel licht.

Wie deze cijfers bekijkt snapt niet dat er op social media felle discussies over ‘fool cells’ worden gevoerd: FCEV is in deze grafiek in geen velden of wegen te bekennen. Dat komt omdat de verkoopaantallen daarvan nog minimaal zijn. Maar hoe ontwikkelt zich dat?

Afb. samenstelling FCEV wagenpark Nederland – Bron: E-xpeditie.nl

Knop deed nóg een stevige uitspraak: de grootste groei zit in waterstof. Van 2018 naar 2019 is er sprake van een flinke sprong. In 2020 zien we een gestage stijging, maar nog niet in diezelfde orde.  Een kanttekening hierbij is dat er in 2019 sprake was van flinke levertijden op de Hyundai Nexo. Die levertijden zijn inmiddels flink teruggebracht dus het kan goed zijn dat de cijfers over heel 2020 een zelfde sprong laten zien.

Winnen BEV en FCEV van ICE?

De discussie wie gaat het winnen: ‘FCEV of BEV?’ vind ik een non-discussie: je hebt het allebei nodig. Maar winnen FCEV en BEV van ICE (Internal Combustion Engine)?

Afb. samenstelling Nederlandse wagenpark – Bron: E-xpeditie.nl

Helaas, ICE is aan de winnende hand: het Nederlandse wagenpark dat niet elektrisch is, groeit harder dan wat er aan elektrisch bijkomt. De vraag naar elektrisch rijden wordt vooral bepaald door ‘Den Haag’. Daar wordt bepaald wat de fiscale bijtelling is en dat is de grootste trigger voor de zakelijke rijder bij de keuze van een nieuwe auto.

Hoe doen de merken het?

Is alle hoop nu reddeloos verloren, of is er nog een klein dorpje dat moedig weerstand biedt? Autoweek levert ook cijfers op basis van een andere registratie. Daarin komt Tesla wél naar voren (sterker nog: de Top 5 van juli 2020 ziet er dan anders uit).

Merk

Aantal juli

Totaal model

Totaal merk

Model %

Merk %

Kia e-Niro

654

1126

2511

58%

26%

Volkswagen

526

930

4075

57%

13%

Hyundai Kona

446

713

1149

63%

39%

Hyundai Ioniq

 

60

1149

0%

0%

Hyundai Nexo

5

5

1149

100%

0%

Tesla 3

31

31

36

100%

86%

Tesla S

0

0

36

 

0%

Tesla X

5

5

36

100%

14%

MG ZS

501

501

501

100%

100%

Het goede nieuws is dat er meerdere dorpjes dapper weerstand bieden. De elektrische Kona nam in juli 39% van de totale verkopen van Hyundai voor zijn rekening. Van de Ioniq kon ik de aantallen niet herleiden tot BEV en die staat om die reden op nul.

Tesla scoort niet verwonderlijk 100% in dit staatje, net als knappe nieuwkomer MG.

Terugkomend op de uitspraak van Rob Knop: we zijn net voorbij de helft van 2020 maar zijn prognose lijkt te worden gerealiseerd.

De toekomst

Je kunt je afvragen of dit een BEV/FCEV versus ICE-strijd is. Je kunt je net zo goed afvragen of dit oude versus nieuwe auto-industrie is. Het aantal automerken was halverwege de vorige eeuw veel groter dan aan het einde van die eeuw. Op dit moment groeit het aantal door nieuwkomers op de markt: Lucid Air, Hyperion, MG, Aiways en ga maar door.

Ik ben benieuwd of de gevestigde orde met producten als de Polestar 2 en de ID.3 anno 2020 de concurrentie kan verslaan. Eén ding is zeker: de ontwikkelingen in de automotive waren nog nooit zo spannend als nu!

Tags
Categorie

Over de auteur

admin