Als het brandt, moet je blussen

Profiel Mark Pecqueur

In mijn professionele leven als docent autotechnologie heb ik al verschillende vuurhaarden moeten blussen, en dat bedoel ik letterlijk. Tot zover ben ik dus mee met de huidige strategie. Na de bluswerken  bekijk je de schade en vraag je je terecht af of we dit al dan niet gaan herstellen? In mijn geval stelt zich dan de vraag of het nog de moeite is om de proefstand te repareren of het misschien beter is meteen voor een nieuwe opstelling te gaan. 

Ik verneem nu dat Frankrijk € 8 miljard steekt in elektrische en hybride technologie en ‘en passant’ ook nog even € 7 miljard in Air France – KLM pompt. Goed nieuws voor de CEO van die club! Die kan dan toch al zeker zijn eigen bonus uitkeren.

Portugal ziet het dan weer helemaal zitten met de ontwikkeling van waterstof. En de Duitsers weten eigenlijk niet goed wat te kiezen, al doen ze daar net hetzelfde. 

Het staat blijkbaar goed op het palmares van onze politiek verantwoordelijken, geld pompen in bestaande zaken die ons zo snel mogelijk weer terug brengen naar vroeger. Terug naar de tijd van weleer. Alleen is vandaag vroeger niet meer. Vroeger is voorbij, ten dode gedragen. Een nieuwe tijd start vandaag.

De automotive markt zoals we die nu kennen is al jaren oververhit. De stoom blaast alle kanten op. Al gedurende een decennium worden meer wagens geproduceerd dan de markt vraagt. Nu zomaar geld steken in bolidespuwende fabrieken is niet de meest doordachte zet, dat kan ik je nu al garanderen.  Eens het geld in de fabriekskassa zit, zullen alsnog verschillende vestigingen de deuren sluiten. Allemaal onder het mom dat de klanten na Corona veel minder auto’s kopen. Natuurlijk zal de verkoop eerst even opveren, dat hebben we in China ook gezien, maar eens deze piek voorbij, zullen we in een diep gat vallen. 

Waarom dan niet kijken naar de mooie kant van technologie? Mijn passie en dada. Naast de fiets, step, monowheel of wat dan ook is er ook nog autonome mobiliteit. Zelfrijdende mobiliteit dus. Aan zij die denken dat het allemaal nog niet voor morgen is, raad ik aan om toch maar  eens om zich heen te kijken. Neem maar even de tijd om een blik te werpen, bijvoorbeeld op comma. Je bestelt online een camera en een kabeltje. Eens aangekomen en uitgepakt, klik je de camera aan je binnenspiegel en de kabel in je diagnosestekker. Klaar is kees, je bent ready to go. En dat autonoom.

(c) Commai.ai
(c) Commai.ai

Voor pessimisten onder ons, of voor de kritische geesten: het is inderdaad niet zomaar te programmeren om al slapend naar de Côte d’Azur te rijden. Maar op weg naar het werk je ochtendkrant lezen is geen obstakel. Dat het werkt is zeker. Twee jaar geleden hebben we de eerste versie reeds gebruikt als thesiswerk voor enkele studenten autotechnologie bij Thomas More. Kijk zelf maar… 

Rocket science is het dus al lang niet meer. Daarvoor hebben we nog steeds Elon Musk nodig.

Als we nu volop inzetten op autonome en gedeelde mobiliteit, bouwen we een voorsprong uit.   Auto’s ontwikkelen die je voor je voordeur oppikken en je afzetten op je bestemming. Je kan zelfs kiezen met welke profielen van medereizigers je deze nieuwe mobiliteit deelt.  Waarom geen Tinder koppelen aan dit nieuwe gegeven? Een businessopportuniteit voor de slimme start-up die dit snel kan lanceren en vermarkten! Hoe spannend kan de wereld worden… 

Nu volop investeren in autonome mobiliteit is slim. 

Als we eerlijk zijn moeten we toegeven dat we de race naar elektrisch hebben gemist. Dat staat vast. We liggen ver achter op de koplopers in de wereld! 

Willen we in autonome mobiliteit de boot niet opnieuw missen dan moeten we nu al inschepen.  Op weg naar een zalige wereld met mobiliteit voor iedereen, zonder ongevallen en zonder emissie. 

Europa, doe het nu!

Categorie

Over de auteur

Mark Pecqueur

Keynote speaker & hydrogen advocate:

"There is no energy problem: use as much energy as you want and enjoy life."

LinkedInhomepage