Interview Pieter Ramaekers - deel III

Mark Pecqueur interviewt Pieter Ramaekers

Pieter Ramaekers is vice-president of Engineering & Project Management Asia bij Ricardo (China). Hij genoot zijn opleiding bij Thomas More (België) als één van mijn studenten. Natuurlijk zoek ik hem op tijdens een studiereis naar China. Een interview in drie delen. Deel III – de toekomst van autonoom rijden.

HOE ZIE JIJ DE TOEKOMST VAN SELF DRIVING CARS?

Passenger car market, ik ben fel overtuigd, vooral in China, de self driving car gaat er komen. Er zijn nog heel veel obstakels. 2 weken geleden had ik call met Waymo en mijn USA R&D , vertelde dat we als we echt full self driving doen, dan verbruiken, wij ongeveer 15KW voor calculating power voor de perceptie algoritmes. Dus 15KW op het voertuig, dat dat moet leveren, dat is een heel pak. Dus dat is een van de problemen. En dan is nog de testing. Alle scenario’s wereldwijd testen.

In Canada zijn er beren, in Australië zijn er kangoeroes die daar rondspringen, … dat is toch wel een heel globale missie om in elke situatie een veilige self driving car te hebben. Ik ben ervan overtuigd dat dat toch wel gaat doorbreken.En dan…, in-wheel motors, daarmee kan je echt je space optimaliseren.

En natuurlijk elektrisch, maar ook fuel cell en semi-hybrid. Maar ik denk echt wel in 10-15 jaar gaan we dat echt wel als mainstream gaan zien. Ik weet niet echt in Europa, en de regeringen. Er is, wat ik noem veel ‘bullshit’ over safety. Kijk naar alle accidenten wereldwijd, 90% human error. Telefoon, niet aanwezig, niet goed geslapen, gedronken, …Dus dan kan je niet gaan zeggen, dat self driving cars niet veilig gaan zijn…En dan, self-flying cars, dat gaat zeker komen, binnen 10-15 jaar gaan we dat meer en meer zien. Dubai heeft 2-3 jaar geleden al gelanceerd. OK, het ziet er nog steeds uit als een helikopter, met propellors, maar toch…

Als we denken aan self driving, dan zijn er eigenlijk 4 pijlers, die allemaal geconnecteerd zijn.

SAFETY

Dat is safety, het wordt allemaal veel veel veiliger.

SHARED

Dan is er shared, car-ownership is dalend. Jonge mensen wensen geen rijbewijs meer, dat interesseert de jongere generatie niet meer. Globaal daalt het aantal rijbewijzen. Is een globale trend. Hier is DIDI het meest geweldige dat er is, gewoon knopje duwen, even wachten, instappen, een beetje op je gsm of je laptop, je doet iets nuttig. En opeens ben je er. En ik denk, in de toekomst, ga je daar 2 businessmodellen in zien. Ten eerste wordt het volledig gratis, voor de middenklasse, maar je gaat volledig overspoeld worden door reclame in die auto. En 2, waar je voor nog moet betalen, maar dan volledige luxe: chique stoel, geur, muziek, misschien massage aan de voeten.

COMFORT

3 is comfort in self driving. Er zijn veel studies nu over het modelleren van onze oren in de plant models van de automotive, om duizeligheid uit te schakelen door signalen uit te sturen door de radio. Je hoort dat niet, maar zo word je niet onwel in het self driving voertuig. Want je zit te werken. Dat is een van de top onderzoeken die nu momenteel lopende is.En zoals ik voorheen al zie, je gaat je je travel time value ad kunnen gebruiken ipv compleet gefrustreerd in de file te staan. En zot worden en je verliest 2 tot 3u per dag.

GREENER

En dan ‘greener’. Wij als mensen, rijden, als ongeschoolde apen, vele mensen. Rondom dat topic, alles is er om smooth excellaration, constante snelheid. Zo min mogelijk energie verbruik, samen met big data en IOT, echt weten waar zijn de hellingen, hoe kan ik die ontwijken, waar is er een traffic jam, is het weer goed, hoe is staat van wegdek. Allemaal zaken die self driving cars in rekening nemen, voor hun route te optimaliseren.

Betreft de self driving cars, zien wij globale samenwerkingen. Er zijn standaarden aan het ontwikkeld worden, vooral in de safety. Er zijn nu zelfs al nieuwe standaarden aan het ontwikkeld worden, met name, SOTIF, dat is Safety of The Intented Functionality, dus eigenlijk als een self driving car een beslissing neemt, dan ja, dat is dan de beste beslissing elektronisch gezien, maar is dat de beste beslissing que uitvoering? De intended functionality is rechtdoor, maar is dat safe? Dus daar zijn ze nu standaarden rond aan het ontwikkelen, wat SOTIF noemt en wij als Ricardo zitten ook in dat comité. Dat is op de standarisation front.

En dan op de implementatie, je ziet vb ook Waymo met Volvo samenwerken. Hier in China zie je Baidu, heeft een open-source self driving car platform ontwikkeld. Voor de OEMS. Baidu is de Google van China. Die geven uiteindelijk geen shit over die technologie maar die willen dat mensen in hun auto’s zitten. En dan komen we daarna bij het volgende verhaal, waar die ook auto’s gaan verkopen. Dat is uiteindelijk hun target. En veel autobouwers gebruiken die hun technologie, met dan hun eigen R&D groepen. Maar hier in China zie je echt al veel self drivings cars, wel met nog een test driver er in. Maar is dus al veel onderzoek naar. Hier in Shanghai, hebben ze pas, eigenlijk een jaar geleden een testcenter open gedaan voor self driving cars, en dat deel van Shanghai heet eigenlijk auto-city. En dat is in het Noord-Westen van Shanghai, Jiading. En daar launchen ze per zoveel maanden, eerst afgesloten, dan moeten er eerst een deel testen doorlopen worden. Dan mag je rijden op een speciale lijn, tussen het verkeer in de stad. En dan mag je echt officieel gaan rijden, maar wel nog met een level 4 waar een stuur is.

De longer term is: unleash the beast! In de stadskern, en op de long distance, zoals ik al zei, dan de platooning. Ik zie niet echt het nut van een self driving car voor long distance. Want voor long distance neem je toch een trein die 450km/u gaat… En je vliegt ook al super snel. En dan stap je daar af, en staat er al opnieuw een nieuwe self driving car op u te wachten. Dus dat is het hele ding van ultra cities. Dus nu hebben ze metropolen, wereldwijd. China is nu bezig echt met ultra-pools te maken. Beijing gaat nu zelfs 3 steden gaan samenvoegen. Dus ultra-polen, geconnecteerd met high speed trains, je stapt uit, en hop een self driving car. Dat is voor de long term en in China betekent dit in de volgende 5 jaar!! Dat is mijn persoonlijke visie, ik weet niet of het dat gaat zijn natuurlijk.

WAAR WERK JIJ BINNEN RICARDO MOMENTEEL OP, WAT IS DE FOCUS?

Ricardo, en de divisie waar ik voor werk is een automotive technische consultancy. In 2 stromen, resident engineering, wij verkopen in volume brain power aan whoever needs them. En dan 2e, de technische ontwikkeling in-house in samenwerking met onze klanten.

Waar ik heel hard aan gewerkt heb, sinds ik hier ben, is standaardisatie van powertrain software. In onze business zijn wij eigenlijk de marktleider in dat. We hebben een software die super flexibel is. We kunnen bijvoorbeeld, als er een klant bij ons komt met een auto, die heeft geen software, die heeft 2 e-machines daar, een verbrandingsmotor daar en nog een rage extentior achteraan, in een week of 4 of 5, hebben wij die op het testcircuit met die software. Gewoon omdat ons platform zo super aanpasbaar is.

Waar we nu ook fel op aan het werken zijn, is virtual product development, dus dat we alles op de computer doen. Dus de target is eigenlijk dat we zowel in het mechanische als in het software gebeuren allemaal in een mock-up te gooien. We komen op momenteel dat 70-80% van de kost toch in de computer gebeurt.

En één van de grote USP’s is dat we onze klanten eigenlijk heel veel benefit hebben van minder auto’s te moeten ontwikkelen voor testing, minder engine dinos te moeten gebruiken, minder vehicle dinos, dus dat gaat over tijd. Dus faciliteitskosten, maar ook human kosten. Maar ook software die je niet nodig hebt. Je kan sneller naar de markt. De computer doet te testen 5-6 keer sneller dan in het echte leven. Dat is de target waar we nu heel hard rond aan het werken zijn, iedere component van een voertuig in de virtuele wereld te mappen, die allemaal samen te combineren en dan in een supercomputer te runnen, met use cases, test cycles, RDI voor de emissies. En dan echt te kunnen zeggen, voila hier 90% van uw auto is ontwikkeld. Je moet enkel nog de laatste 10% doen, om het te valideren in de echte wereld.

Categorie

Over de auteur

Mark Pecqueur

Keynote speaker & hydrogen advocate:

"There is no energy problem: use as much energy as you want and enjoy life."

LinkedInhomepage