Tussenstand rondje oostzee

tussenstand rondje oostzee hyundai kona
Soort test

Lennard de Klerk rijdt met zijn Hyundai Kona EV een rondje rond de Oostzee. Op E-xpeditie.nl doet hij verslag. Hier zijn tussentijds verslag. Lennard passeert met een EV de Russische grens. En dat gaat niet zonder slag of stoot.

We zijn nu halverwege de vakantie en aangekomen in Riga, Letland met 2300 km op de teller en 11 dagen onderweg. Vooralsnog kunnen we niet klagen over het verloop van de reis. Alle laadpalen deden wat ze moesten doen en slechts één keer was een snellader bezet.

Op het langste stuk van de reis was het de vraag of we de volgende lader wel zouden halen, en wel tijdens de rit Lublin - Bialystok - Kaliningrad. Er was maar één snellader beschikbaar op deze rit van 600 km. Hadden we slecht weer gehad (tegenwind, regen of koudere temperaturen) dan hadden we een andere route moet rijden of, met veel vertraging, aan een langzame straatlader moeten bijtanken. Gelukkig was dit niet nodig en bereikten we de snellader met nog 8% in de accu. 

De grensovergang Polen - Rusland had ook enige verrassingen in petto. De Russische bureaucratie is fameus en om met een auto de grens over te gaan, moet je de auto tijdelijk importeren. Bij het invullen van één van de formulieren (en één fout is al aanleiding om je de toegang te weigeren) moest ook de motorinhoud ingevuld worden. Maar ja, die bestaat niet bij een elektrische auto. Consternatie alom bij de Russische douane want dit hadden ze nog nooit aan de hand gehad - wij waren de eerste die met een elektrische auto de grens overstaken. Toen ze deze hobbel intern hadden geregeld (of misschien daardoor wel), begaf helaas het computersysteem het, waardoor niemand meer de grens over kon. Uiteindelijk staken we met bijna 5 uur vertraging de grens over en kwamen we pas om half drie ‘s nachts aan in Kaliningrad.

tussenstand 2

In Kaliningrad zijn maar een paar straatladers beschikbaar en, zoals ik al in mijn eerste blog schreef, is het onduidelijk hoe deze te activeren. Blijkbaar hadden ze het systeem onlangs aangepast, want op de laadpaal zat een nieuwe sticker met instructies voor het downloaden van een nieuwe app. In het Russisch wel te verstaan. Nu spreek ik gelukkig die taal, maar dit kan je niet van iedere internationale reiziger verwachten. In de PlugShare app heb ik Engelstalige instructies toegevoegd.

Het weer is tot nu toe zeer gematigd, variërend van 3 tot 10 graden en dat merk je in het verbruik, gemiddeld zo’n 16 kWh/100 km. Omdat er nauwelijks snelwegen zijn is de maximale snelheid meest 90 km/h wat ook bijdraagt aan een laag stroomverbruik. Eén rit was hierop een uitzondering: die van Klaipeda naar Vilnius, op een autoweg met maximum 110 km/h, ging gepaard met zware regen en rukwinden. Bovendien was het verbruik met 22,0 kWh/100km navenant hoger. Gelukkig zijn in Litouwen snelladers ruim beschikbaar en konden we eentje eerder nemen.

tussenstand

In Litouwen en Letland is de infrastructuur verder ontwikkeld dan in zolen en Kaliningrad, met name op het gebied van snelladers langs de hoofdwegen. Je ziet ook veel meer elektrische auto’s rijden rondrijden dan in eerder genoemde gebieden. Engels is overal beschikbaar - dat gezegd hebbende moest ik een keer in het Litouws een laadpaal moest actieveren, maar goed, daar kom je dan ook wel uit.

Het volgende, en laatste blog, gaat over Estland en Zweden.

Aanvulling van de redactie - Lennard blijkt niet de eerste die met een EV over de Russische grens ging: Wiebe Wakker ging hem voor: https://plugmeinproject.com/

Over de auteur

Lennard de Klerk

Owner at Irota EcoLodge. Expert in sustainable buildings and tourism, carbon footprinting and environmental audits.

LinkedInhomepage